zamknij newsletter
WYDARZENIA, RAPORTY I NOWOŚCI Z RYNKU ENERGII
Wysyłamy newsletter raz w tygodniu ze świeżymi informacjami, wydarzeniami z rynku oraz ciekawymi artykułami i raportami.

Auta elektryczne – sprzedaż w Europie i w Polsce. 10 faktów o elektromobliności

Transport to obecnie największe źródło emisji CO2 w Unii Europejskiej.  Rozwiązanie tego problemu będzie wymagało przejścia z silników spalinowych na elektryczny mechanizm napędowy oraz nieustannej redukcji emisji dwutlenku węgla w produkcji energii elektrycznej. Jak wygląda sprzedaż aut elektrycznych i hybrydowych w Europie i w Polsce?

W drugim kwartale 2018 r. popyt na pojazdy o napędzie alternatywnym w Unii Europejskiej wzrósł znacząco, głównie dzięki hybrydowym (+ 49,2%) i elektrykom (+ 45,5%). Ogółem w UE od kwietnia do czerwca 2018 zarejestrowano 72 168 samochodów z napędem elektrycznym, czyli o 43,8% więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej –  wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Wśród pięciu kluczowych rynków UE najwyższe wzrosty odnotowano w Hiszpanii (+ 79,4%) i Niemczech (+ 72,1%). Popyt na pojazdy z napędem alternatywnym również nadal wykazywał silny wzrost we Francji (+43,4%), w Wielkiej Brytanii (+ 42,3%) i we Włoszech (+ 20,7%).

CZYTAJ TAKŻE: Polskie auto elektryczne ma trafić do małoseryjnej produkcji w 2019 roku

W Polsce w drugim kwartale elektryków przybyło 130, hybryd z kolei 200. Licząc od początku roku w Polsce sprzedały się 672 auta ładowane z gniazdka, z czego 279 samochodów to wyłącznie elektryczne i 393 hybrydy podłączane do gniazdka. Promujący je od dwóch lat rząd nie dorobił się jeszcze ani jednego pojazdu na baterie, ale to ma się zmienić już w październiku – zapowiedział w rozmowie z WysokieNapiecie.pl minister energii Krzysztof Tchórzewski.

Przypomnijmy jednak, że Centrum Obsługi Administracji Rządowej ogłosiło w czerwcu przetarg na zakup samochodów elektrycznych i hybrydowych, czyli napędzanych prądem, ale i paliwem – informuje portal wp.pl. Jak wynika z zamówienia, samochody o napędzie elektrycznym trafią do MSZ (dwie sztuki) oraz resortu energii i Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego. Sześć sztuk klasy średniej ma trafić w grudniu i na początku przyszłego roku do Ministerstwa Energii, Infrastruktury i Rozwoju, Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Głównego Urzędu Miar oraz Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych – czytamy na stronach wp.pl.

ZOBACZ TAKŻE:  Auta elektryczne. Nowe rozwiązania mogą zwiększyć dwukrotnie ich zasięg

Premier Mateusz Morawiecki 2 lata temu zapowiadał w swoim programie, że za 10 lat po Polsce ma jeździć milion elektrycznych aut. Do zapowiadanego miliona jeszcze sporo brakuje.

Polska w zestawieniu europejskim wciąż zajmuje pozycję marginalną. W drugim kwartale zarejestrowano u nas ledwie 130 aut w 100% elektrycznych i 200 hybryd ładowanych z gniazdka. Więcej pełnych „elektryków” sprzedało się we wszystkich – dużo mniejszych – państwach Grupy Wyszehradzkiej: Czechach (185), Węgrzech (298) i Słowacji (169) – wylicza wnp.pl.

Dlaczego w Europie stawiają na elektryki?

Udział transportu drogowego w emisji gazów cieplarniach (GHG) wynosi obecnie około jednej piątej całkowitej emisji Unii Europejskiej przy wzroście od roku 1990 o 20,5%.

Pojazdy z napędem elektrycznym mają istotną rolę do odegrania w transformacji zarówno branży energetycznej, jak i sektora transportowego, i stanowią gotowe do wdrożenia rozwiązanie, które pozwoli UE zrealizować cele porozumienia paryskiego z 2015 r. Branża motoryzacyjna zaczyna poważniej inwestować w elektryczne mechanizmy napędowe, a liczba klientów decydujących się na zakup pojazdu z takim napędem w UE wzrasta .

Dobrą wiadomością jest to, że nowa technologia – pojazdy elektryczne zasilane z akumulatorów (BEV) – jest dzisiaj gotowa do wprowadzenia na rynek. Już od pierwszego dnia trzykrotnie[1] redukują emisję GHG i całkowicie likwidują lokalną emisję zanieczyszczeń powietrza do środowiska.

Zelektryfikowanie transportu drogowego jest także najbardziej kosztowo efektywnym sposobem osiągnięcia efektywności energetycznej, ponieważ pojazdy elektryczne zasilane z akumulatorów są aktywami o średnim czasie życia 15 lat i 2,5-krotnie wyższej sprawności niż pojazdy z silnikiem wewnętrznego spalania, przy czym sprawność ta będzie nadal wzrastała w miarę wzrostu udziału energii odnawialnej w wytwarzaniu energii elektrycznej.

Miedź pomaga w zmianach

Miedź jest jednym z kluczowych materiałów, który umożliwia tę transformację. Pojazd BEV zawiera średnio trzykrotnie więcej miedzi niż pojazd z silnikiem wewnętrznego spalania. Połowa tej miedzi jest użyta w układzie akumulatorowym. Miedź jest także intensywnie wykorzystywana w wytwarzaniu energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych oraz w infrastrukturze niezbędnej do ładowania pojazdów elektrycznych.

CZYTAJ: Boom na auta elektryczne to dobra wiadomość dla miedzi. Oto dlaczego

10 FAKTÓW nt. elektromobilności:

  1. Prognozuje się, że w 2017 r. liczba czynnie eksploatowanych pojazdów z napędem elektrycznym na europejskim rynku wzrośnie z 630 000 do 900 000.
  2. Europejskie kraje, w których wiodą w sprzedaży aut elektrycznych, to m.in. Norwegia, Austria, Francja i Holandia.
  3. Pojazdy z napędem elektrycznym nie wytwarzają spalin, co oznacza brak emisji CO2, drobnych cząstek i NOx, a tym samym poprawę jakości powietrza w miastach oraz stanu zdrowia ich mieszkańców.
  4. Bezwęglowa produkcja energii elektrycznej brutto w Europie wzrosła z 46% (w 2000 r.) do 52% (w 2012 r.), w 2020 r. powinna osiągnąć 58%, w 2030 r. — 66%, a w 2050 r. — 73%.
  5. W przypadku pojazdów z napędem elektrycznym szacuje się, że emisja węgla „od szybu do kół” to równowartość emisji zaledwie 78 g CO2 w porównaniu do 185 g w przypadku konwencjonalnych silników benzynowych i 145 g w przypadku silników diesla.
  6. Przejście na pojazdy z napędem elektrycznym mogłoby stworzyć od 501 000 do 1,1 miliona netto dodatkowych miejsc pracy do 2030 r.
  7. Obecnie, w 2017 r., w UE wraz z Norwegią i Wielką Brytanią jest około 110 000 publicznie dostępnych punktów ładowania.
  8. Rzeczywisty zasięg jazdy nowych modeli pojazdów z napędem elektrycznym, takich jak Chevrolet Bolt z 2017 r., Opel E-Ampera i zmodernizowany Renault ZOE oraz Nissan Leaf, to 300–350 km.
  9. Modele pojazdów z napędem elektrycznym, których w 2016 r. sprzedano w Europie najwięcej, to m.in. Renault Zoe (21 619 samochodów), Nissan Leaf (18 876) i BMW i3 (15 091).
  10. Główne inwestycje w pojazdy z napędem elektrycznym: Firma Daimler ogłosiła, że do 2025 r. zainwestuje 10 miliardów EUR, a firma Volkswagen do tego czasu planuje zelektryfikować 25% swojej floty.

ZOBACZ TAKŻE:

Elektromobilność – broszura informacyjna

[1] W perspektywie sprawności od źródła energii do koła jezdnego pojazdu (WtW) w porównaniu z równoważnym pojazdem z silnikiem wewnętrznego spalania (ICE).

Newsletter

Zapisujesz się na newsletter serwisu Leonardo-Energy.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Europejski Instytut Miedzi z siedzą we Wrocławiu 50-125, ul. Św. Mikołaja 8-11, 408, w celu korzystania z usługi „Newsletter”. Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi „Newsletter”.
Zamknij okno