W ciągu ostatnich kilku lat rozwój energetyki wiatrowej zyskał na znaczeniu i oczekuje się, że ta tendencja się utrzyma. To źródło energii ma spory udział w bilansach energetycznych kilku krajów europejskich, a jego waga nieustannie rośnie. Jednym z największych wyzwań związanych z technologiami wiatrowymi jest niestałość wiatru. Jak rozwiązać ten problem?
Zdarza się, że turbiny wiatrowe zaczynają pracę w środku nocy, gdy zapotrzebowanie na energię elektryczną jest bardzo niskie. Statystycznie turbiny dostarczają nieco więcej energii w nocy niż w dzień. Jednym z proponowanych rozwiązań mających zaradzić problemom związanym ze zmiennością dostarczanej energii wiatrowej są pojazdy z napędem elektrycznym.
Z uwagi na stosowane w nich akumulatory pojazdy elektryczne mogą pełnić rolę ważnego „magazynu” energii elektrycznej w skali całego kraju.
Czytaj także: Energetyka wiatrowa. Zobacz raport
Samochody będące w stanie przejechać 160 km, korzystając wyłącznie z napędu elektrycznego, magazynują do 40 kWh energii. Przy założeniu, że samochód pobiera 0,25 kWh na kilometr jazdy i średnio pokonuje 40 km dziennie, zgromadzona energia będzie zasilać samochód przez 4 dni bez konieczności ładowania akumulatorów.
Czy pojazdy z napędem elektrycznym mogą w znaczącym stopniu pomóc w zapanowaniu nad konsekwencjami zmienności wiatru napędzającego systemy energetyczne?
Energetyka wiatrowa a zdolność magazynowania energii oferowana przez pojazdy z napędem elektrycznym: który to rząd wielkości?
Odpowiedź na to pytanie w dużej mierze zależy od sytuacji danego kraju i wymaga uwzględnienia zarówno wartości generowanej energii elektrycznej, jak i liczby pojazdów z napędem elektrycznym. Jednak żeby zilustrować naturę problemu oraz zależności pomiędzy generowaną energią wiatrową i pojazdami z napędem elektrycznym, jako przykład przeanalizujemy duży kraj z dobrze rozwiniętym systemem turbin wiatrowych, cechujący się znacznym potencjałem w zakresie zwiększenia liczby pojazdów z napędem elektrycznym: Niemcy.
Czytaj więcej w raporcie: Problemy ze zmiennością wiatru a auta elektryczne_pl