Czołowi producenci samochodów z całego świata rozwijają rozwiązania z zakresu bezprzewodowego ładowania pojazdów z napędem elektrycznym. Inżynierowie oraz pracownicy naukowi z instytutu Fraunhofer IISB w Norymberdze są zdania, że opracowywane koncepty kierują przemysł na niewłaściwy tor. Zaproponowali oni nieszablonową wizję ładowania bezprzewodowego.
Korzyści wynikające z ładowania bezprzewodowego
Ładowanie bezprzewodowe pojazdów z napędem elektrycznym jest korzystne z kilku względów. Przede wszystkim kierowca nie musi opuszczać pojazdu, aby rozpocząć procedurę ładowania. To nie tylko wygoda, ale i bezpieczeństwo – brak kabli to mniejsze zagrożenie przy niekorzystnej aurze, w deszczu czy śniegu. System bezstykowy eliminuje również problem zużywania się części.
Przemysł zdąża w kierunku wizji ładowania pojazdów w ruchu. Obecnie systemy „dynamicznego” ładowania pojazdów cechuje znacząca utrata sprawności transferu energii, a zapewnienie odpowiedniej infrastruktury drogowej jest bardzo kosztowne. Cały czas jednak trwają badania i próby.
Według brytyjskiego Laboratorium Badań nad Transportem bezprzewodowy transfer energii (Wireless Power Transfer, WPT) może zacząć się opłacać. Możliwość ładowania bezprzewodowego podniosłaby atrakcyjność pojazdów z napędem elektrycznym w oczach kierowców, zwiększając ich liczbę, co z kolei przełożyłoby się na rozwój infrastruktury potrzebnej do ładowania.
Znaczący rozwój technologii bezprzewodowego transferu energii miał miejsce w przypadku autobusów elektrycznych. Do bezprzewodowego transferu energii szczególnie dobrze nadają się autobusy obsługujące z góry zaplanowane trasy i regularnie zatrzymujące się na przystankach. Zgodnie z raportem amerykańskiego zarządu transportu miejskiego z 2014 roku szereg stosowanych w różnych częściach świata systemów WPT związanych z autobusową komunikacją miejską jest na 7 albo 8 poziomie gotowości technologicznej.
Wiele autobusów ładowanych za pomocą technologii WPT korzysta z akumulatorów o pojemności wynoszącej zaledwie 20% pojemności baterii standardowych autobusów elektrycznych, co zmniejsza koszty kapitałowe.
Dodatkowo większa regularność ładowania akumulatorów wydłuża ich żywotność. Niektóre autobusy WPT jeżdżą przez 17 godzin dziennie lub dłużej. Systemy ładowania autobusów przesyłają zwykle od 30 kW do 50 kW energii ze skutecznością 85%–90%.
POBIERZ CAŁY RAPORT: Obniżanie kosztów bezprzewodowego ładowania pojazdów z napędem elektrycznym