zamknij newsletter
WYDARZENIA, RAPORTY I NOWOŚCI Z RYNKU ENERGII
Wysyłamy newsletter raz w tygodniu ze świeżymi informacjami, wydarzeniami z rynku oraz ciekawymi artykułami i raportami.

Cztery technologie energetyczne do monitorowania w 2019 r.

Strona główna > Wszystkie publikacje > Elektromobilność > Cztery technologie energetyczne do monitorowania w 2019 r.

Czy mikrosieci, łańcuch energetyczny, plutonowanie i zamiana baterii EV będą wielkimi zwycięzcami w 2019 roku?

Smart Grid

Mikrosieci to lokalne sieci energetyczne, które mogą działać autonomicznie lub w połączeniu z większą tradycyjną siecią. Zapewniają one niezależność energetyczną, efektywność i ochronę w sytuacjach awaryjnych. Wczesne mikrosieci były w dużej mierze projektami dostosowanymi do potrzeb klienta, które były drogie i powolne w budowie. W sytuacji, gdy projektanci i producenci znajdują sposoby na standaryzację i prefabrykację komponentów, koszty maleją, a tempo wdrażania rośnie. Kompleksowe mikrosieci są obecnie instalowane w ciągu kilku miesięcy, a nie kilku lat.

Innym powodem coraz częstszego wdrażania mikrosieci jest wykorzystanie możliwości uczenia się maszyn przez sztuczną inteligencję (AI), co pozwala na ciągłe dostosowywanie  i doskonalenie działania kontrolerów mikrosieci.

Ponadto, dostępne i popularne stają się różne wersje modułowych mikrosieci. Nazywane również mikrosieciami kontenerowymi i, mikrosieciami w pudełku lub mikrosieciami dziennymi, oczekują, że te szybkie w instalacji produkty pojawią się na całym świecie.

Maleńki wyspiarski kraj Pacyfiku, Palau, ogłosił niedawno, że wkrótce stanie się domem dla największej na świecie mikrosieci, co może pomóc w zwiększeniu jej udziału energii odnawialnej do 70% w ciągu najbliższych trzech dekad. Projekt obejmuje 35 MW mocy dyspozycyjnej energii słonecznej w połączeniu z 45 MWh magazynowania energii. Jest to produkt partnerstwa publiczno-prywatnego pomiędzy wyspiarskim krajem i francuskim wielostronnym przedsiębiorstwem energetycznym Engie SA.

Czytaj: Przegląd systemów sterowania mikrosiecią

Łańcuch energetyczny

Pierwotnie opracowana w celu rejestrowania transakcji kryptowalutowych, technologia łańcucha blokowego jest dostosowywana do wykorzystania na rynku energii. Blockchain to nieprzekupna księga cyfrowa, która prowadzi i rejestruje transakcje za pośrednictwem sieci peer-to-peer (P2P). Brak centralizacji w łańcuchu blokowym sprawia, że idealnym rozwiązaniem jest wyeliminowanie pośredników dostawców energii elektrycznej. Zmniejsza to nierówność i nieefektywność energetyczną oraz uprawnia konsumentów do bezpośredniego zakupu i sprzedaży energii od innych odbiorców.

Połączenie technologii transakcji rozproszonych w technologii blockchain z Internetem rzeczy (IoT) może mieć głęboki wpływ na systemy energetyczne. Dzięki odpowiednim aplikacjom, urządzenia mogą autonomicznie kupować i sprzedawać energię w optymalnym czasie, optymalizować ustawienia systemu energetycznego w czasie rzeczywistym oraz monitorować i analizować wydajność urządzeń energochłonnych.

Technologie te zaczynają być wykorzystywane w przełomowych projektach, takich jak Brooklyn Microgrid. Projekt obejmuje mikrosieć zasilaną przez społeczność, którego właściciele kupują i sprzedają sobie nawzajem energię za pośrednictwem technologii łańcucha blokowego. Greentech Media proponuje, aby w 2019 roku przyjrzeć się tym czterem firmom z łańcucha blokowego.

Zobacz również: Innowacyjność w energetyce, czyli EEC Green. Europejski Instytut Miedzi przedstawi kluczową rolę miedzi dla lepszej efektywności energetycznej

Plutonowanie

W 2019 r. plutonowanie – półautonomiczna taktyka jazdy, w której ciężarówki wykorzystują czujniki i komunikację między pojazdami, aby poruszać się z dużymi prędkościami w niewielkiej odległości od siebie – może stać się realnym rozwiązaniem niektórych z największych wyzwań stojących przed branżą przewozową. Z drugiej strony, może to być rok, w którym pomysł ten zostanie porzucony przez niektórych producentów.

Po pilotowaniu kilku projektów plutonowania niemiecki gigant samochodowy Daimler ogłosił niedawno, że nie widzi uzasadnienia biznesowego dla tego pomysłu. Mówi się, że oszczędności paliwa są mniejsze niż początkowo oczekiwano. Jednak nadal ma plany rozwoju bardziej zaawansowanych autonomicznych ciężarówek.

Jednocześnie wielu innych graczy jest nadal zaangażowanych w plutonowanie jako krótkoterminowe rozwiązanie problemów przemysłu przewozowego. Na przykład Volvo Trucks w ostatnich latach kilkakrotnie prezentowało swoje plutonowe ciężarówki. Produkt uboczny Google – Waymo, nadal obsługuje plutonowe ciężarówki w rejonie Atlanty.

CZYTAJ: Transport ciężarowy i zmniejszenie emisji spalin. Dlaczego się to opłaci? [10 faktów]

Wymiana baterii EV

Ograniczony zasięg pojazdów elektrycznych, w połączeniu z czasem potrzebnym do naładowania akumulatorów, od dawna stanowiły przeszkodę w ich zakupie. Innowacyjny pomysł chińskiego producenta pojazdów elektrycznych, firmy Nio, mógłby z powodzeniem usunąć obie te przeszkody. Nio ogłosiło właśnie zakończenie budowy swojej pierwszej sieci stacji wymiany akumulatorów. Na autostradzie G2 pomiędzy Pekinem a Szanghajem wybudowano osiem stacji na długości ponad 1000 kilometrów.

Pozwala to na wymianę zużytych akumulatorów z samochodów elektrycznych Nio na naładowane na tych stacjach a proces ten trwa zaledwie trzy minuty.

Mapa opublikowana przez Nio pokazuje również drugi korytarz z 18 planowanymi stacjami wymiany baterii, biegnącymi między Pekinem a Shenzhen.

Co więcej, proces wymiany jest w pełni automatyczny. Samochód wjeżdża na stację, gdzie jest obsługiwany przez system, który automatycznie wymienia baterie.

Czy jest to rozwiązanie problemu zasięgu pojazdów elektrycznych i czasu ładowania akumulatorów?

Jak te cztery technologie energetyczne będą działać w 2019 roku? Każda z nich ma potencjał, aby prosperować. Co sądzisz?

Polecamy: Rozwój elektromobilności. Jak wzrośnie zapotrzebowanie na miedź? 

Newsletter

Zapisujesz się na newsletter serwisu Leonardo-Energy.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Europejski Instytut Miedzi z siedzą we Wrocławiu 50-125, ul. Św. Mikołaja 8-11, 408, w celu korzystania z usługi „Newsletter”. Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi „Newsletter”.