zamknij newsletter
WYDARZENIA, RAPORTY I NOWOŚCI Z RYNKU ENERGII
Wysyłamy newsletter raz w tygodniu ze świeżymi informacjami, wydarzeniami z rynku oraz ciekawymi artykułami i raportami.

Rozwój elektromobilności. Jak wzrośnie zapotrzebowanie na miedź?

Strona główna > Wszystkie artykuły > Elektromobilność > Rozwój elektromobilności. Jak wzrośnie zapotrzebowanie na miedź?

Miedź jest jednym z kluczowych materiałów, które umożliwiają rozwój elektromobilności. Jest wykorzystywana w budowie silników, baterii, okablowaniu, a także w stacjach ładowania elektryków. Do 2030 roku po polskich drogach ma się poruszać blisko 870 tys. pojazdów z napędem elektrycznym, a w 2040 roku już blisko 2,5 mln. W Europie rozwój elektromobilności zachodzi  szybciej.

Auto z napędem elektrycznym  zawiera trzy razy więcej miedzi niż samochody konwencjonalne. Połowa miedzi jest wykorzystywana w  akumulatorach tego typu pojazdów. Miedź jest również wykorzystywana do produkcji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych oraz w stajach do ładowania pojazdów elektrycznych. Według szacunków Europejskiego Instytutu Miedzi do 2027 roku światowe zapotrzebowanie na ten surowiec wzrośnie o 1,7 mln ton.

CZYTAJ: Prawie 12 proc. Polaków realnie rozważa zakup samochodu elektrycznego

Na koniec 2018 roku w Polsce było jedynie 2,5 tys. aut elektrycznych. W najbliższych latach ich liczba może jednak rosnąć lawinowo. Projekt Krajowego planu na rzecz energii i klimatu na lata 2021–2030 zakłada, że do 2030 roku po polskich drogach będzie poruszało się ok. 870 tys. pojazdów z napędem elektrycznym. Dziesięć lat później ich liczba ma sięgnąć 2,5 mln – podaje portal newseria.pl.

POLECAMY: Samochody spalinowe będą stopniowo wypierane przez auta elektryczne

Udział transportu drogowego wynosi obecnie jedną piątą całkowitej emisji gazów cieplarnianych Unii Europejskiej, przy czym od roku 1990 wzrósł on o 20,5%. Transport drogowy zużywa 24% energii finalnej UE, a od roku 1990 zużycie to wzrosło o 28%.

W związku z powyższym Komisja Europejska stwierdziła już w 2011 roku, że stopniowe wycofywanie samochodów konwencjonalnych do 2050 r. jest konieczne do osiągnięcia Porozumienia Paryskiego w sprawie dekarbonizacji.

Pojazd elektryczny z akumulatorem (BEV) od pierwszego dnia zmniejsza emisję gazów cieplarnianych trzykrotnie i całkowicie ogranicza lokalne emisje zanieczyszczeń powietrza w środowisku.

Dodatkowo transport drogowy oparty na elektrycznych autach jest również opłacalnym sposobem osiągnięcia efektywności energetycznej, ponieważ pojazd elektryczny posiada średni okres eksploatacji wynoszący 15 lat i wydajność 2,5 raza większą niż auto o napędzie spalinowym. Wydajność ta ulegnie dalszej poprawie w miarę jak odnawialne źródła energii elektrycznej będą miały coraz większy udział w wytwarzaniu energii.

ZOBACZ TAKŻE:

Boom na auta elektryczne to dobra wiadomość dla miedzi. Oto dlaczego

Pojazdy elektryczne z zasilaniem akumulatorowym są gotowe do wejścia na rynek masowy

Najnowsze kompaktowe samochody osobowe (Renault Zoe, Opel Ampera-e, Tesla 3) posiadają realny zasięg około 300 km, czyli więcej niż wystarczający dla codziennego użytku, a do ich naładowania w czasie krótszym niż 3 godziny wystarcza punkt ładowania o mocy 3,7 kW (przyłączony do domowego licznika, na publicznym parkingu lub przy ulicy).

Przy dalszych podróżach, ładowanie ze stacji 150 kW zajmuje mniej niż 15 minut aby powiększyć zasięg o 200 km. Modele Tesli obecnie dopuszczają ładowanie z mocą 120 kW, inni producenci zapowiadają pojawienie się w najbliższych miesiącach modeli dostosowanych do ładowania z mocą 150 kW, a pożądaną gęstość sieci stacji ładowania150 kW będzie można uzyskać w Europie w już niedługim czasie.

Biorąc pod uwagę koszt posiadania całkowicie elektrycznego samochodu, to jest on znacznie tańszy w eksploatacji, co kompensuje nadal jeszcze wyższą cenę zakupu. Według prognozy ECI już niedługo całkowity koszt posiadania samochodu elektrycznego zrówna się po pierwszych 60 000 km z kosztem posiadania samochodu z silnikiem benzynowym. Powinno to nastąpić przed rokiem 2020. Eksperci spodziewają się, że zrównanie cen zakupu bez subsydiów nastąpi około roku 2025.

Nie tylko samochody osobowe są gotowe do wejścia na rynek. Istnieje szeroka oferta pojazdów kategorii L (dwu- i trójkołowych), których dodatkową zaletą jest możliwość ładowania z użyciem zwykłego wtyku schuko na parkingu lub przy domu.

ZOBACZ CAŁY RAPORT NA TEMAT PERSPEKTYW ROZWOJU ELEKTROMOBILNOŚCI W EUROPIE Electromobility Vision-_electomobilność

Newsletter

Zapisujesz się na newsletter serwisu Leonardo-Energy.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Europejski Instytut Miedzi z siedzą we Wrocławiu 50-125, ul. Św. Mikołaja 8-11, 408, w celu korzystania z usługi „Newsletter”. Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi „Newsletter”.
Zamknij okno