Pojęcie elektromobilności jest w kontekście wykorzystania pojazdów z napędem elektrycznym w transporcie publicznym oraz indywidualnym. Obejmuje zarówno e-pojazdy jak również niezbędną infrastrukturę.
Silnik elektryczny napędzający pojazd pobiera energię z ładowalnego akumulatora, umieszczonego wewnątrz samochodu. Akumulator ładowany jest z dedykowanej stacji, podłączonej do zewnętrznej sieci elektroenergetycznej.
Pierwsze e-pojazdy pojawiły się około roku 1880. Mniej więcej do roku 1990, samochody elektryczne były najszybszymi dostępnymi pojazdami. W latach dwudziestych nastąpił wzrost popularności silników benzynowych (później diesel), co było przyczyną spadku ilości produkowanych samochodów elektrycznych.
Około roku 1990, ze względu na rozwój technologii i rosnącą świadomość ograniczonych zasobów paliw kopalnych, e-samochodami ponownie zainteresowały się duże koncerny samochodowe.
Czytaj: Starzenie akumulatora pojazdu elektrycznego w rzeczywistych warunkach jazdy
Przyczyny pierwszych zastosowań silników elektrycznych:
- Pierwszeństwo silników elektrycznych (do ok. 1900 – 1910).
- Niezawodność,
- Wyższa sprawność silników elektrycznych,
- Dostępność sieci elektrycznej (co najmniej w miastach).
Przyczyny wykorzystania silników elektrycznych obecnie:
- Wysoka sprawność,
- Oszczędność energii paliw kopalnych.
Przyczyny niepowodzeń wcześniejszych projektów e-mobilności:
- Niedostępność e-samochodów,
- Brak korzyści środowiskowych (badanie Rugen, 1962-96) – korzystając z konwencjonalnych elektrowni: większa emisja CO2 niż samochody konwencjonalne.
E-samochód
Jedynym źródłem napędu pojazdu elektrycznego (electric vehicle – EV) jest silnik elektryczny. Energia do silnika dostarczana jest z ładowalnego akumulatora lub innego przenośnego magazynu energii elektrycznej. Akumulatory doładowywane są z zewnętrznego źródła, na przykład sieci elektroenergetycznej.
Zobacz też: Auta elektryczne i bezprzewodowy sposób ich ładowania
Podstawowe elementy składowe samochodu elektrycznego można podzielić na cztery grupy:
- Urządzenia magazynowania energii:
- bateria, ładowarka, urządzenia monitorowania i zarządzania baterią
- Układ napędowy:
- przekształtnik energii elektrycznej, silnik, rezystor hamowania oraz układ czujników
- Akcesoria:
- grupa zawiera sprzęt elektryczny niezbędny do zasilania pojazdu oraz dodatkowych funkcji
- Interfejsy:
- wskaźniki, urządzenia komunikacji
Polecamy: Wizja rozwoju elektromobilności. Bez miedzi ani rusz