zamknij newsletter
WYDARZENIA, RAPORTY I NOWOŚCI Z RYNKU ENERGII
Wysyłamy newsletter raz w tygodniu ze świeżymi informacjami, wydarzeniami z rynku oraz ciekawymi artykułami i raportami.

Historia elektromobilności i informacje ogólne

Strona główna > Wszystkie publikacje > Elektromobilność > Historia elektromobilności i informacje ogólne

Pojęcie elektromobilności jest w kontekście wykorzystania pojazdów z napędem elektrycznym w transporcie publicznym oraz indywidualnym. Obejmuje zarówno e-pojazdy jak również niezbędną infrastrukturę.

Silnik elektryczny napędzający pojazd pobiera energię z ładowalnego akumulatora, umieszczonego wewnątrz samochodu. Akumulator ładowany jest z dedykowanej stacji, podłączonej do zewnętrznej sieci elektroenergetycznej.

Pierwsze e-pojazdy pojawiły się około roku 1880. Mniej więcej do roku 1990, samochody elektryczne były najszybszymi dostępnymi pojazdami. W latach dwudziestych nastąpił wzrost popularności silników benzynowych (później diesel), co było przyczyną spadku ilości produkowanych samochodów elektrycznych.

Około roku 1990, ze względu na rozwój technologii i rosnącą świadomość ograniczonych zasobów paliw kopalnych, e-samochodami ponownie zainteresowały się duże koncerny samochodowe.

Czytaj: Starzenie akumulatora pojazdu elektrycznego w rzeczywistych warunkach jazdy

Przyczyny pierwszych zastosowań silników elektrycznych:

  • Pierwszeństwo silników elektrycznych (do ok. 1900 – 1910).
  • Niezawodność,
  • Wyższa sprawność silników elektrycznych,
  • Dostępność sieci elektrycznej (co najmniej w miastach).

Przyczyny wykorzystania silników elektrycznych obecnie:

  • Wysoka sprawność,
  • Oszczędność energii paliw kopalnych.

Przyczyny niepowodzeń wcześniejszych projektów e-mobilności:

  • Niedostępność e-samochodów,
  • Brak korzyści środowiskowych (badanie Rugen, 1962-96) – korzystając z konwencjonalnych elektrowni: większa emisja CO2 niż samochody konwencjonalne.

E-samochód 

Jedynym źródłem napędu pojazdu elektrycznego (electric vehicle – EV) jest silnik elektryczny. Energia do silnika dostarczana jest z ładowalnego akumulatora lub innego przenośnego magazynu energii elektrycznej. Akumulatory doładowywane są z zewnętrznego źródła, na przykład sieci elektroenergetycznej.

Zobacz też: Auta elektryczne i bezprzewodowy sposób ich ładowania

Podstawowe elementy składowe samochodu elektrycznego można podzielić na cztery grupy:

  1. Urządzenia magazynowania energii:
  • bateria, ładowarka, urządzenia monitorowania i zarządzania baterią
  1. Układ napędowy:
  • przekształtnik energii elektrycznej, silnik, rezystor hamowania oraz układ czujników
  1. Akcesoria:
  • grupa zawiera sprzęt elektryczny niezbędny do zasilania pojazdu oraz dodatkowych funkcji
  1. Interfejsy:
  • wskaźniki, urządzenia komunikacji

Polecamy: Wizja rozwoju elektromobilności. Bez miedzi ani rusz

Newsletter

Zapisujesz się na newsletter serwisu Leonardo-Energy.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Europejski Instytut Miedzi z siedzą we Wrocławiu 50-125, ul. Św. Mikołaja 8-11, 408, w celu korzystania z usługi „Newsletter”. Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi „Newsletter”.