zamknij newsletter
WYDARZENIA, RAPORTY I NOWOŚCI Z RYNKU ENERGII
Wysyłamy newsletter raz w tygodniu ze świeżymi informacjami, wydarzeniami z rynku oraz ciekawymi artykułami i raportami.

Rola układów silnikowych w transformacji energetycznej

Strona główna > Wszystkie publikacje > Efektywność energetyczna > Rola układów silnikowych w transformacji energetycznej

Silniki elektryczne stanowią ważną część naszego technologicznie rozwiniętego świata. Nawet w najskromniejszych europejskich gospodarstwach domowych odnajdzie się co najmniej dziesięć urządzeń z tego rodzaju napędem. Poza tymi oczywistymi (pralka, odkurzacz, robot kuchenny) wśród nich są też układy pomp w kotłach grzewczych, kotłach grzewczych i zmywarkach, a także wentylatory w wentylacjach łazienkowych, komputerach i mikrofalówkach.

W przemyśle silniki elektryczne są rozpowszechnione jeszcze bardziej. Często kryją się w systemach zamkniętych, takich jak wentylatory, pompy czy kompresory.

Układy silników elektrycznych zużywają obecnie 53% globalnej energii elektrycznej i 8% energii pochodzącej ze wszystkich źródeł.

Znaczenie silników elektrycznych dla transformacji energetycznej prowadzącej do utworzenia systemu bezemisyjnych źródeł energii będzie rosnąć. Istotnym aspektem odejścia od paliw kopalnych na rzecz elektryczności uzyskiwanej ze źródeł odnawialnych będzie zwiększanie liczby aktywnych pomp ciepła i pojazdów z napędami elektrycznymi.

Oba te rozwiązania są w przybliżeniu trzykrotnie bardziej wydajne niż ich odpowiedniki bazujące na paliwach kopalnych, a są napędzane przez silniki elektryczne. Scenariusz gospodarki bezemisyjnej zakłada, że całkowity udział układów silnikowych w końcowym zużyciu energii zwiększy się czterokrotnie, z 8% do 32%. Dlatego też tak ważne jest zwiększanie efektywności energetycznej tych układów.

Raport Decarb_Układy Silników Elektrycznych
Raport Decarb_Układy Silników Elektrycznych

Technologia poprawiająca sprawność układów silnikowych jest dostępna na rynku i wdrażanie jej, z perspektywy analiz kosztu życia urządzeń, ma prawie same zalety. Nastąpiły korzystne zmiany. Od 2011 roku w Unii Europejskiej dla głównych klas silników obowiązuje norma minimalnej sprawności energetycznej (MEPS). Mimo to nadal jest miejsce na oszczędności. Trzeba wdrożyć na większą skalę istniejące już standardy, rozszerzyć zakres obowiązywania normy MEPS na inne kategorie silników i położyć większy nacisk na ogólne podejście do układów silników elektrycznych.

Silnik elektryczny to mechanizm pracujący w układzie. Napęd (MDU) składa się z silnika elektrycznego, czasem też z wyposażenia sterującego, takiego jak układ łagodnego rozruchu lub napędu bezstopniowego (VSD), pomocniczego wyposażenia mechanicznego (przekładnia, taśma, sprzęgło, hamulec…) i z urządzenia, które silnik napędza (pompa, wentylator, kompresor). W skład układu silnikowego wchodzą także inne części, które generują straty energii w trakcie pracy (kanały powietrzne, wodne, przepustnice, zawory). Najlepszym sposobem na zmniejszenie zużycia energii i emisji CO2 jest optymalizacja całości takiego układu.

PRZECZYTAJ CAŁY RAPORT: Silniki Układów Elektrycznych_DecarbEurope_Single

Newsletter

Zapisujesz się na newsletter serwisu Leonardo-Energy.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Europejski Instytut Miedzi z siedzą we Wrocławiu 50-125, ul. Św. Mikołaja 8-11, 408, w celu korzystania z usługi „Newsletter”. Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi „Newsletter”.