Silniki elektryczne są głównym elementem technologicznego świata, w którym żyjemy. Nawet najbardziej skromne europejskie gospodarstwa domowe zawierają dziś co najmniej dziesięć silników elektrycznych. W przemyśle silniki elektryczne są jeszcze bardziej rozpowszechnione i często ukryte w systemach zamkniętych, takich jak wentylatory, pompy czy sprężarki. W procesie przechodzenia do bezemisyjnego systemu energetycznego rola silników elektrycznych będzie wzrastać.
W scenariuszu gospodarki bezemisyjnej szacowany łączny udział systemów silnikowych wzrośnie czterokrotnie z 8 % do 32 % całkowitego końcowego zużycia energii. Dlatego też konieczne jest zapewnienie wysokiej efektywności energetycznej tych systemów. Technologia mająca na celu zwiększenie efektywności energetycznej systemów silnikowych jest dostępna na rynku, a jej przyjęcie jest w większości korzystne z punktu widzenia kosztów.
Od 2011 r. minimalne normy efektywności energetycznej (MEPS) dla głównych kategorii silników są obowiązkowe w UE. Niemniej jednak istnieje duży zakres możliwości, które można by wykorzystać poprzez zastosowanie norm, rozszerzenie MEPS na inne kategorie silników oraz położenie większego nacisku na ogólne podejście systemu silników elektrycznych.
ZOBACZ RAPORT SYSTEMY_SILNIKÓW_ELEKTRYCZNYCH_DecarbEurope 2018 Report
UE narzuca samochodom ostrzejsze normy emisji CO2
Szykowane nowe regulacje unijne mogą wspomóc sprzedaż aut z napędem elektrycznym. Organizacje konsumenckie spodziewają się większej dostępności samochodów spalających mniej paliwa, elektrycznych i hybryd. Motoryzacja stoi przed nie lada wyzwaniem i przygotowuje się na “wstrząs sejsmiczny”.
Emisje samochodów mają pokaźnie zmaleć. Przyjęte przez UE nowe regulacje są częścią unijnego pakietu czystego transportu. W 2030 roku samochody osobowe powinny emitować 37,5 proc. mniej dwutlenku węgla w porównaniu do 2021 r. Auta dostawcze powinny emitować o 31 procent mniej. Do 2025 roku cel wynosi 15 proc. Więcej czytaj TUTAJ.
CZYTAJ: Stanowisko Europejskiego Instytut Miedzi w sprawie emisji CO2 dla aut osobowych