zamknij newsletter
WYDARZENIA, RAPORTY I NOWOŚCI Z RYNKU ENERGII
Wysyłamy newsletter raz w tygodniu ze świeżymi informacjami, wydarzeniami z rynku oraz ciekawymi artykułami i raportami.

Transport – największe źródło CO2 w Europie

Strona główna > Wszystkie publikacje > Elektromobilność > Transport – największe źródło CO2 w Europie

Transport jest obecnie w Europie największym źródłem emisji CO2. Głównym problemem jest transport drogowy, który odpowiada za 3/4 całkowitej emisji transportu. Uporanie się z tym problemem będzie wymagało przejścia z silnika wewnętrznego spalania na elektryczny układ napędowy, w połączeniu ze stopniową dekarbonizacją wytwarzania energii elektrycznej.

Pojazdy elektryczne (EV) zajmują miejsce w samym centrum tworzenia synergii między sektorami transportu i energii. Integracja pojazdów elektrycznych z siecią elektroenergetyczną oferuje doskonałe rozwiązania w zakresie magazynowania energii i usług sieciowych, które są możliwe dzięki koncepcjom dwukierunkowego przekazu energii, tzw. “samochód do sieci” (V2G) i inteligentnego ładowania.

Pojazdy elektryczne powinny zatem odegrać istotną rolę zarówno w transformacji energetycznej jak i transportu, oraz w dostarczeniu gotowego do wprowadzenia na rynek rozwiązania, które wprowadzi Europę na drogę do spełnienia celów Porozumienia Paryskiego z 2015 r. Podczas, gdy przemysł samochodowy zaczyna bardziej intensywnie inwestować w elektryczne zespoły napędowe, zapotrzebowanie wśród konsumentów w Unii Europejskiej także szybko rośnie.

Pojazdy elektryczne to powstający rynek, który aby prosperować, potrzebuje prawidłowych ram politycznych. Patrząc na rozwój polityki dotyczącej pojazdów elektrycznych w Kalifornii i Chinach, wprowadzenie programu równoważnego obowiązkowym kwotom pojazdów zeroemisyjnych dla producentów, jest skutecznym mechanizmem sterowania rynkiem. Pozwoli to także uzyskać pewność niezbędną do opracowania kompleksowego ekosystemu dla pojazdów elektrycznych, szczególnie pod względem wymaganej infrastruktury.

Czytaj: Polska miedź napędza elektromobilność

Przestawienie się na pojazdy elektryczne przyniesie Unii Europejskiej także dodatkowe zatrudnienie i korzyści środowiskowe. Jeżeli chodzi o konkurencyjność i miejsca pracy, to wczesne rozpoczęcie produkcji pojazdów elektrycznych w Europie będzie miało kluczowe znaczenie dla utrzymania jej wiodącej pozycji w produkcji samochodów. Jednocześnie, wraz ze stopniowym wprowadzaniem pojazdów elektrycznych, europejskie miasta staną się bardziej czyste, dzięki obniżeniu emisji zanieczyszczeń i hałasu.

10 faktów związanych z pojazdami elektrycznymi 

  1. Przewiduje się wzrost rynku pojazdów elektrycznych w Europie z 630 000 pojazdów będących w ruchu drogowym do 900 000.
  2. Wiodącymi krajami w sprzedaży pojazdów elektrycznych w Europie są Norwegia, Austria, Francja i Holandia. Ze swoimi 100 100 pojazdów elektrycznych, co stanowi zaledwie 3% całej floty samochodów osobowych, Norwegia oszczędza około 200 000 ton emisji CO2 rocznie.
  3. Pojazdy elektryczne nie wytwarzają emisji z rury wydechowej, tzn. CO2, cząstek drobnych lub NOx, przyczyniając się w ten sposób do polepszenia jakości powietrza i stanu zdrowia w miastach.
  4. Bezemisyjna generacja brutto energii elektrycznej w Europie wzrosła z 46% (2000) do 52% (2012) i powinna osiągnąć 58% (2020), 66% (2030) i 73% (2050).
  5. Emisję dwutlenku węgla z pojazdu elektrycznego szacuje się na zaledwie 78g równoważnika CO2, wobec 185g dla konwencjonalnego sinika benzynowego i 145g dla silnika diesel.
  6. Przejście na pojazdy elektryczne może do roku 2030 wytworzyć od 501 000 do 1,1 mln nowych miejsc pracy.
  7. W Unii Europejskiej, łącznie z Norwegią i Wielką Brytanią, istniało w roku 2017 około 110 000 publicznie dostępnych stacji ładowania.
  8. Nowe modele pojazdów elektrycznych, jak 2017 Chevrolet Bolt, Opel E-Ampera, nowa wersja Renault ZOE i Nissan Leaf, mają realny zasięg 300-350 km.
  9. Czołowe miejsce w sprzedaży pojazdów elektrycznych w Europie w 2016 r. zajmują samochody: Renault Zoe (21 619), Nissan Leaf (18 876) and BMW i3 (15 091).
  10. Główne inwestycje EV: Daimler zapowiedział 10 mld EUR do 2025 r., Volkswagen zamierza zelektryfikować 25% swojej floty do 2025 roku.

Zobacz też: Komponenty pojazdu elektrycznego

Newsletter

Zapisujesz się na newsletter serwisu Leonardo-Energy.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Europejski Instytut Miedzi z siedzą we Wrocławiu 50-125, ul. Św. Mikołaja 8-11, 408, w celu korzystania z usługi „Newsletter”. Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi „Newsletter”.