zamknij newsletter
WYDARZENIA, RAPORTY I NOWOŚCI Z RYNKU ENERGII
Wysyłamy newsletter raz w tygodniu ze świeżymi informacjami, wydarzeniami z rynku oraz ciekawymi artykułami i raportami.

Elektryczne autobusy. Coraz częściej nie tylko na ulicach miast

Solaris Bus & Coach S.A. posiada duże doświadczenie w produkcji autobusów specjalistycznych. W swym portfolio podpoznański producent ma m.in. mobilny salon kosmetyczny, punkt poboru krwi, centrum filmowe, centrum dowodzenia straży pożarnej czy autobusy lotniskowe. Oprócz terminali na lotniskach Solarisy obsługują także ruch pasażerski w portach promowych.

W 2015 roku Solaris wyprodukował 8 autobusów dedykowanych do obsługi ruchu pasażerskiego w porcie Pireus w Grecji. Niedawno kolejny pojazd o takim przeznaczeniu, wyprodukowany w Bolechowie, dostarczono do szwedzkiego portu w Ystad. Autobus dedykowany do obsługi ruchu pasażerskiego pomiędzy terminalem a promami jest pojazdem unikatowym nie tylko ze względu na dość szczególny charakter użytkowy. Jest to bowiem pierwszy w dotychczasowej historii dostaw z Bolechowa pojazd tego typu z napędem elektrycznym.

Solaris Urbino 12 electric, który rozpoczął kursy w porcie w Ystad napędzany jest za pośrednictwem portalowej osi elektrycznej z wbudowanymi silnikami trakcyjnymi o mocy 2 x 125 kW. Magazynami energii są baterie typu Solaris High Power o pojemności 58 kWh, do ładowania których, zgodnie  z życzeniem zamawiającego, wykorzystywana jest ładowarka pokładowa umożliwiająca nocne ładowanie pojazdu z mocą do 20 kW.

CZYTAJ TAKŻE: Elektromobilny przełom w światowym transporcie publicznym

Bezemisyjny autobus został także wyposażony przez producenta w specjalny ‘skandynawski pakiet izolacji termicznej’, który poprawia komfort termiczny pasażerów oraz zmniejsza zużycie energii w surowych skandynawskich warunkach atmosferycznych. W jego skład wchodzą takie dodatki jak m.in. niestandardowa izolacja ścian bocznych i sufitu, dodatkowa izolacja podwozia w okolicy nadkoli oraz  podwójne szyby boczne.

Portowy Urbino 12 electric posiada również bardzo interesujące rozwiązania w zakresie gospodarki cieplnej pojazdu. Podczas nocnego ładowania baterii, codziennie o godzinie 5:00 rano automatycznie włącza się ogrzewanie lub chłodzenie postojowe autobusu tak, aby rozpoczynając pracę o godzinie 6:00 w pojeździe panowała zaprogramowana temperatura – zależna od pory roku. Pozwala to zminimalizować zużycie energii z baterii potrzebnej na ewentualne ogrzewanie lub chłodzenie autobusu w trakcie codziennej pracy.

Wśród zrealizowanych do tej pory dostaw autobusów specjalnych Solaris może pochwalić się mobilnym centrum kosmetycznym, mobilnym centrum filmowym, wozami służącymi jako mobilne centra dowodzenia Straży Pożarnej czy dostawami mobilnych centrów krwiodawstwa dla Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Poznaniu oraz Warszawie.

Z kolei lotniskowe autobusy polskiego producenta wożą pasażerów lotnisk m. in w Poznaniu, Warszawie, Paryżu, Hamburgu, Oslo, Madrycie, Barcelonie czy na słonecznej Majorce. Pojazd do Ystad, choć unikalny pod kątem napędu, nawiązuje do dostarczonych w 2015 roku 8 pojazdów portowych dostarczonych do portu w Pireusie.

ZOBACZ TAKŻE:
Zmniejszenie emisji CO2 w transporcie publicznym. Dlaczego w wielu krajach stawiają na autobusy elektryczne?

Elektromobilność. Jak zmieniać transport i komunikację, by chronić środowisko?

Elektryczne autobusy. Polska w czołówce

Pierwsze takie miasto na świecie. Na ulicach tylko elektryczne autobusy

Newsletter

Zapisujesz się na newsletter serwisu Leonardo-Energy.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Europejski Instytut Miedzi z siedzą we Wrocławiu 50-125, ul. Św. Mikołaja 8-11, 408, w celu korzystania z usługi „Newsletter”. Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi „Newsletter”.
Zamknij okno