zamknij newsletter
WYDARZENIA, RAPORTY I NOWOŚCI Z RYNKU ENERGII
Wysyłamy newsletter raz w tygodniu ze świeżymi informacjami, wydarzeniami z rynku oraz ciekawymi artykułami i raportami.

Pierwsza w regionie stacja ładowania EV z magazynem energii

W budowanej w Polsce i Słowacji sieci ładowania samochodów elektrycznych zainstalowano GridBooster – magazyn energii połączony z punktami ładowania. To pierwsze takie rozwiązanie w Europie Środkowo-Wschodniej. W Polsce do 2020 roku Greenway planuje zainstalować 10 takich magazynów, wspierających nie tylko zasilanie samochodów, ale też funkcjonowanie systemu elektroenergetycznego.

Pierwsza w Europie Środkowej stacja ładowania samochodów elektrycznych zintegrowana z magazynem energii – GridBooster – została uruchomiona w Bratysławie, w centrum handlowym Avion. Rozwiązanie stanowi część sieci Greenway, budowanej także w Polsce sieci ładowania samochodów elektrycznych.

Instalacja składa się z dwóch stacji szybkiego ładowania o mocy 50 kW każda oraz z magazynu energii o pojemności 52 kWh, który może zasilać stacje mocą 60 kW. Powszechnie stosowane stacje szybkiego ładowania pobierają energię elektryczną bezpośrednio z sieci energetycznej. W przypadku GridBooster energia pobierana jest z magazynu lub z sieci lub z obu tych źródeł, jeśli zajdzie taka potrzeba. Magazyn może być ładowany z sieci, gdy ceny energii elektrycznej są niskie, lub z lokalnego źródła odnawialnego, takiego jak np. panele fotowoltaiczne. Przyjęte rozwiązanie pozwala na ładowanie do czterech pojazdów elektrycznych jednocześnie.

Dostawcą magazynu energii jest firma Delta, która zapewniła także oprogramowania do zarządzania przepływem energii pomiędzy magazynem, stacjami ładowania i pojazdami elektrycznymi (DEEMS). Jednym z zadań systemu jest monitorowanie poboru energii z sieci, aby zapewnić optymalne jej koszty oraz zarządzać ograniczeniami sieciowymi w zakresie mocy przyłączeniowej.

Zastosowana przez Greenway Infrastructure technologia pozwala na lokalne wytwarzanie energii oparte na źródłach odnawialnych i na jej magazynowaniu. Gdy podobne systemy zostaną wdrożone w większej liczbie, będą w stanie zwiększyć elastyczność całej sieci energetycznej i zmniejszyć uzależnienie stacji ładowania od produkcji energii pochodzącej z dużych, tradycyjnych elektrowni.

Dodatkowo zastosowane rozwiązanie ułatwia przyłączanie stacji ładowania samochodów elektrycznych do sieci energetycznej, ograniczając moc przyłączenia. W sytuacji szczytowego zapotrzebowania na moc, kiedy ładować się będzie wiele samochodów jednocześnie, energia pochodzić może z magazynu, a nie z sieci.

Zdaniem Petera Badika, współzałożyciela Greenway Infrastructure, GridBooster pozwoli w przyszłości wykorzystać olbrzymi potencjał milionów pojazdów elektrycznych do zwiększenia elastyczności sieci energetycznej.

GridBooster to nowy element naszej sieci ładowania samochodów elektrycznych w Słowacji i Polsce, gdzie zamierzamy przetestować te rozwiązania w praktyce. Przygotowanie infrastruktury ładowania samochodów w celu wsparcia masowego rozwoju elektromobilności jest złożonym i trudnym zadaniem i cieszę się, że stanęliśmy na czele tej energetycznej rewolucji w naszej części Europy – powiedział.

Według Rafał Czyżewskiego prezes Greenway Infrastructure Poland pojazdy elektryczne będą jednym z ważniejszych elementów przyszłego systemu inteligentnej energetyki.

Magazyny energii, które instalować będziemy także w Polsce, pozwolą nam na sprawdzenie możliwości wykorzystania naszej sieci ładowania do oferowania inteligentnych usług energetycznych – mówi Czyżewski. – Celem jest budowa systemu wspartego odnawialnymi źródłami energii, opartych na inteligentnych sieciach i rozproszonym magazynowaniu energii – dodaje

Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej ds. unii energetycznej Maroš Šefčovič chwali przyjęte rozwiązanie:

Biorąc pod uwagę rozwój źródeł odnawialnych, ważne jest nie tylko wytwarzanie czystej energii, ale także opracowywanie wydajnych, komercyjnych i łatwych do wdrożenia rozwiązań do jej magazynowania – powiedział. – Tu do gry wchodzą magazyny energii, redefiniując nie tylko transport, ale również cały rynek energii. Pragnę pochwalić Greenway Infrastructure i Deltę za wyznaczenie trendów w tej dziedzinie. Ich praca pomoże także wypełnić lukę w infrastrukturze ładowania, której istnienie jest kluczowe do przekonania konsumentów do pojazdów o zerowej emisji. Szacujemy, że w UE do 2020 roku potrzeba będzie 800 tys. publicznych punktów ładowania – dodał.

Realizacja projektu Greenway Infrastructure jest współfinansowana przez Komisję Europejską w ramach instrumentu “Łącząc Europę”. Ma on na celu rozmieszczenie infrastruktury szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych wzdłuż korytarzy transportowych TEN-T. Stacja ładowania i magazyn energii będą funkcjonować w ramach sieci Greenway, największej sieci ładowania pojazdów elektrycznych w Europie Środkowej. Technologia magazynu energii jest dostarczana przez firmę Delta, wiodącą na świecie firmę technologiczną dostarczającą szeroki zakres nowoczesnych rozwiązań dla energetyki.


Czytaj również:

Greenway uruchomił stacje ładowania samochodów elektrycznych w Bielsku-Białej, Rzeszowie i Poznaniu.

Powstały najwyższe wiatraki na świecie z magazynem energii

Moc z magazynu

Systemy magazynowania energii: Wydajność i żywotność

 


Newsletter

Zapisujesz się na newsletter serwisu Leonardo-Energy.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Europejski Instytut Miedzi z siedzą we Wrocławiu 50-125, ul. Św. Mikołaja 8-11, 408, w celu korzystania z usługi „Newsletter”. Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi „Newsletter”.