zamknij newsletter
WYDARZENIA, RAPORTY I NOWOŚCI Z RYNKU ENERGII
Wysyłamy newsletter raz w tygodniu ze świeżymi informacjami, wydarzeniami z rynku oraz ciekawymi artykułami i raportami.

Auta elektryczne. Wpływ na transport oraz zmniejszenie emisji CO2

Transport jest obecnie największym źródłem emisji CO2 w UE. Rozwiązanie tego problemu będzie wymagało popularyzacji aut elektrycznych oraz stopniową dekarbonizację produkcji energii elektrycznej.

Pojazdy elektryczne (EV) znajdują się w centrum działań między sektorem transportu a sektorem energetycznym. Integracja pojazdów elektrycznych z siecią elektroenergetyczną stanowi szczególnie atrakcyjne rozwiązanie w zakresie magazynowania energii i usług sieciowych, możliwe dzięki tzw. mechanizmom vehicle-to-grid oraz inteligentnemu ładowaniu.

POBIERZ RAPORT: Auta elektryczne – Decarb Europe

Dlatego też pojazdy elektryczne mają do odegrania rolę zarówno w procesie transformacji energetycznej, jak i w transporcie, a także dać gotowe do wprowadzenia na rynek rozwiązanie, które umożliwi UE realizację celów porozumienia paryskiego z 2015 r. Podczas gdy przemysł motoryzacyjny zaczyna poważniej inwestować w elektryczne układy napędowe, w chwili obecnej rośnie również zainteresowanie konsumentów autami elektrycznymi w UE.

Pojazdy elektryczne, jako tworzący się rynek w UE, potrzebują jednak wsparcia, politycznych ram i prawnych zachęt, aby mogły się rozwijać. Patrząc na działania dot. popularyzacji pojazdów elektrycznych w Kalifornii i Chinach, wprowadzenie systemu wsparcia dla pojazdów bezemisyjnych okazało się skutecznym mechanizmem dla rozwoju.

Wsparcie dla elektromobilności w Europie

Unia Europejska wymaga, by do 2020 roku zbudowano infrastrukturę pozwalającą na płynne poruszanie się EV w zaludnionych aglomeracjach, co jest sporym wyzwaniem.

Duża grupa państw europejskich wprowadza rozmaite ulgi – zachęty finansowe przy zakupie EV czy ulgi w akcyzie oraz innych podatkach  wylicza EY i ING w raporcie.

Plan rozwoju elektromobilności przyjęty przez polski rząd zakłada zbudowanie prawie 7 tysięcy punktów ładowania. Przy czym wszystko wskazuje na to, że zbudują je duże koncerny energetyczne, bo w przyjętym przez rząd modelu prywatni inwestorzy nie będą w stanie z nimi konkurować. Wiele podmiotów jest zainteresowanych stworzeniem stacji ładowania. Firma Greenway planuje otwarcie do 2020 roku prawie 200 stacji. IKEA otworzyła takie stacje w wielu miastach Polski, podobne plany mają też inne sieci sklepów. Plan wybudowania 150 ładowarek dla aut elektrycznych na stacjach ogłosił Orlen. W taką infrastrukturę zamierza inwestować też Tauron.

Inne korzyści z aut elektrycznych

Przejście na pojazdy elektryczne przyniesie również dodatkowe korzyści dla UE w zakresie zatrudnienia i ochrony środowiska. Jeśli chodzi o konkurencyjność i miejsca pracy, wczesne rozpoczęcie produkcji pojazdów elektrycznych w Europie będzie miało kluczowe znaczenie dla utrzymania pozycji lidera w produkcji samochodów. Przejście na pojazdy z napędem elektrycznym mogłoby stworzyć od 501 000 do 1,1 miliona netto dodatkowych miejsc pracy do 2030 r.

Równolegle miasta europejskie staną się czystsze dzięki stopniowemu rozpowszechnieniu pojazdów elektrycznych, głównie ze względu na zmniejszenie hałasu i zanieczyszczeń.

CZYTAJ WIĘCEJ O AUTACH ELEKTRYCZNYCH TUTAJ

Udział samochodów elektrycznych, w tym hybryd typu plug-in w globalnym rynku motoryzacyjnym wynosi obecnie około 1,3 proc. Jednak z roku na rok będzie on się zwiększał, by po 2040 roku sięgnąć ponad 50 procent – czytamy w raporcie ekspertów firmy Deloitte. Polska powinna mocno przyspieszyć, jeśli chce konkurować z potęgami motoryzacyjnymi – oceniają eksperci EY i ING. Z kolei z badań PSPA wynika także, że coraz więcej Polaków rozważa zakup auta elektrycznego lub hybrydy.

CZYTAJ WIĘCEJ:
Elektromobilność w Europie i w Polsce. Kiedy co drugie auto będzie elektryczne?

Dlaczego w Europie stawiają na elektryki?

Udział transportu drogowego w emisji gazów cieplarniach (GHG) wynosi obecnie około jednej piątej całkowitej emisji Unii Europejskiej przy wzroście od roku 1990 o 20,5%. (dane za rok 2018).

Pojazdy z napędem elektrycznym mają istotną rolę do odegrania w transformacji zarówno branży energetycznej, jak i sektora transportowego, i stanowią gotowe do wdrożenia rozwiązanie, które pozwoli UE zrealizować cele porozumienia paryskiego z 2015 r. Branża motoryzacyjna zaczyna poważniej inwestować w elektryczne mechanizmy napędowe, a liczba klientów decydujących się na zakup pojazdu z takim napędem w UE wzrasta.

Dobrą wiadomością jest to, że nowa technologia – pojazdy elektryczne zasilane z akumulatorów (BEV) – jest dzisiaj gotowa do wprowadzenia na rynek. Już od pierwszego dnia trzykrotnie[1] redukują emisję GHG i całkowicie likwidują lokalną emisję zanieczyszczeń powietrza.

Miedź pomaga w zmianach

Miedź jest jednym z kluczowych materiałów, który umożliwia tę transformację. Pojazd BEV zawiera średnio trzykrotnie więcej miedzi niż pojazd z silnikiem  spalinowym. Połowa miedzi jest użyta w układzie akumulatorowym. Miedź jest także intensywnie wykorzystywana w wytwarzaniu energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych oraz w infrastrukturze niezbędnej do ładowania pojazdów elektrycznych.

CZYTAJ: Boom na auta elektryczne to dobra wiadomość dla miedzi. Oto dlaczego

10 FAKTÓW nt. elektromobilności:

  1. Prognozuje się, że w 2017 r. liczba czynnie eksploatowanych pojazdów z napędem elektrycznym na europejskim rynku wzrośnie z 630 000 do 900 000.
  2. Europejskie kraje, w których wiodą w sprzedaży aut elektrycznych, to m.in. Norwegia, Austria, Francja i Holandia.
  3. Pojazdy z napędem elektrycznym nie wytwarzają spalin, co oznacza brak emisji CO2, drobnych cząstek i NOx, a tym samym poprawę jakości powietrza w miastach oraz stanu zdrowia ich mieszkańców.
  4. Bezwęglowa produkcja energii elektrycznej brutto w Europie wzrosła z 46% (w 2000 r.) do 52% (w 2012 r.), w 2020 r. powinna osiągnąć 58%, w 2030 r. — 66%, a w 2050 r. — 73%.
  5. W przypadku pojazdów z napędem elektrycznym szacuje się, że emisja węgla „od szybu do kół” to równowartość emisji zaledwie 78 g CO2 w porównaniu do 185 g w przypadku konwencjonalnych silników benzynowych i 145 g w przypadku silników diesla.
  6. Przejście na pojazdy z napędem elektrycznym mogłoby stworzyć od 501 000 do 1,1 miliona netto dodatkowych miejsc pracy do 2030 r.
  7. Obecnie, w 2017 r., w UE wraz z Norwegią i Wielką Brytanią jest około 110 000 publicznie dostępnych punktów ładowania.
  8. Rzeczywisty zasięg jazdy nowych modeli pojazdów z napędem elektrycznym, takich jak Chevrolet Bolt z 2017 r., Opel E-Ampera i zmodernizowany Renault ZOE oraz Nissan Leaf, to 300–350 km.
  9. Modele pojazdów z napędem elektrycznym, których w 2016 r. sprzedano w Europie najwięcej, to m.in. Renault Zoe (21 619 samochodów), Nissan Leaf (18 876) i BMW i3 (15 091).
  10. Główne inwestycje w pojazdy z napędem elektrycznym: Firma Daimler ogłosiła, że do 2025 r. zainwestuje 10 miliardów EUR, a firma Volkswagen do tego czasu planuje zelektryfikować 25% swojej floty.

Newsletter

Zapisujesz się na newsletter serwisu Leonardo-Energy.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Europejski Instytut Miedzi z siedzą we Wrocławiu 50-125, ul. Św. Mikołaja 8-11, 408, w celu korzystania z usługi „Newsletter”. Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi „Newsletter”.
Zamknij okno