Autobusy elektryczne są coraz częsciej wykorzystywane w wielu miastach Europy jako środek transportu. Jednym z czynników jest większa niż dawniej dbałość o jakość powietrza i ekologię. Poza tym elektryczne autobusy są wartą rozważenia alternatywą, także ze względów ekonomicznych. Zobacz analizę różnych aspektów wykorzystania floty miejskiej.
Niniejszy raport zawiera przegląd potencjału ekonomicznego dla elektrycznych autobusów w miejskich flotach. Ze względu na spadające w ostatnich latach ceny akumulatorów, coraz bliższy jest punkt zwrotny dla tego rodzaju transportu w miastach. Samorządy potrzebują kolejnych impulsów, aby zmieniać kurs i przechodzić na pojazdy elektryczne, zamiast odkładać decyzję i zamawiać kolejną partię konwencjonalnych (lub w najlepszym przypadku nie podłączanych do sieci pojazdów hybrydowych/sprężonych pojazdów na gaz ziemny).
POLECAMY: Zmniejszenie emisji CO2. Dlaczego w wielu krajach stawiają na autobusy elektryczne?
W prezentowanym poniżej raporcie dokonano analizy obejmującej całkowity koszt posiadania (TCO) miejskich autobusów o róznorakim napędzie na poziomie technologicznym. Pod uwagę wzięto konwencjonalne silniki wysokoprężne, hybrydowe silniki elektryczne typu plug-in (PHEV), sprężony gaz ziemny (CNG) oraz ich warianty akumulatorowe. W przypadku tych ostatnich rozróżniamy dwa rodzaje ładowania, tj. ładowanie nocne (również: “ładowanie z zajezdni”) i ładowanie alternatywne w trakcie jazdy autobusu. TCO obejmuje nakłady inwestycyjne dot. autobusu i jego koszty eksploatacyjne w całym okresie użytkowania, w tym wymaganą infrastrukturę ładowania/doprowadzania paliwa.
ZOBACZ TAKŻE: Elektromobilność. Jak zmieniać transport i komunikację, by chronić środowisko?
Poniższy raport to wynik zarówno wywiadu z najbardziej znaczącymi producentami autobusów i infrastruktury, jak i luk w ich odpowiedziach, które zostały uzupełnione dostępnymi informacjami z literatury. W tym opracowaniu przedstawiamy aktualizację poprzednich analiz TCO i koncentrujemy się na rynku europejskim. Raport ten rozpoczyna się od przeglądu głównych parametrów badania TCO, po którym następuje analiza wrażliwości. Przedstawiono również szacowaną zawartość miedzi w elektrycznych autobusach i wymaganej onfrastrukturze. Na koniec porównano obecną sytuację z oczekiwanym potencjałem rynkowym do 2025 roku. Zapraszamy do lektury całego raportu Analysis of the potential for electric buses
CZYTAJ TAKŻE: Elektromobilny przełom w światowym transporcie publicznym