Transport to obecnie największe źródło emisji CO2 w Unii Europejskiej. Głównym problemem jest transport drogowy, odpowiedzialny za niemal ¾ łącznej emisji z transportu. Rozwiązanie tego problemu będzie wymagało przejścia z silników spalinowych na elektryczny mechanizm napędowy oraz nieustannej redukcji emisji dwutlenku węgla w produkcji energii elektrycznej.
Kluczem do wypracowania efektu synergii między sektorem transportowym a sektorem energetycznym są pojazdy z napędem elektrycznym. Dzięki tzw. interfejsowi pojazd-sieć oraz ładowaniu inteligentnemu integracja pojazdów z napędem elektrycznym z siecią energetyczną oferuje szczególnie atrakcyjne rozwiązanie w zakresie magazynowania energii i usług energetycznych.
Pojazdy z napędem elektrycznym mają istotną rolę do odegrania w transformacji zarówno branży energetycznej, jak i sektora transportowego, i stanowią gotowe do wdrożenia rozwiązanie, które pozwoli UE zrealizować cele porozumienia paryskiego z 2015 r. Branża motoryzacyjna zaczyna poważniej inwestować w elektryczne mechanizmy napędowe, a liczba klientów decydujących się na zakup pojazdu z takim napędem w UE gwałtownie wzrasta .
Aby rodzący się rynek pojazdów z napędem elektrycznym mógł prosperować, konieczne jest opracowanie odpowiednich ram polityki. Biorąc pod uwagę kierunki rozwoju polityki dotyczącej pojazdów z napędem elektrycznym w Kalifornii i w Chinach, wprowadzenie planu równoznacznego z nakazaniem producentom samochodów, aby zredukowali emisję spalin w swoich pojazdach do zera, to skuteczny mechanizm sterowania rynkiem.
Dzięki temu zyska się również pewność niezbędną do opracowania kompleksowego ekosystemu pojazdów z napędem elektrycznym stworzy również dodatkowe miejsca pracy i przyniesie dodatkowe korzyści dla środowiska naturalnego w UE.
Jeśli natomiast chodzi o konkurencyjność i miejsca pracy, wczesne rozpoczęcie produkcji pojazdów z napędem elektrycznym w Europie będzie kluczowe dla utrzymania pozycji światowego lidera w produkcji samochodów. Jednocześnie, wraz ze wzrostem liczby używanych pojazdów z napędem elektrycznym, europejskie miasta staną się czystsze ekologiczne, przede wszystkim dzięki redukcji hałasu i mniejszej emisji zanieczyszczeń.
Czytaj także: Raport: „E-mobilność: wizje i scenariusze rozwoju”
10 FAKTÓW nt. elektromobilności:
- Prognozuje się, że w 2017 r. liczba czynnie eksploatowanych pojazdów z napędem elektrycznym na europejskim rynku wzrośnie z 630 000 do 900 000.
- Europejskie kraje, w których wiodą w sprzedaży aut elektrycznych, to m.in. Norwegia, Austria, Francja i Holandia.
- Pojazdy z napędem elektrycznym nie wytwarzają spalin, co oznacza brak emisji CO2, drobnych cząstek i NOx, a tym samym poprawę jakości powietrza w miastach oraz stanu zdrowia ich mieszkańców.
- Bezwęglowa produkcja energii elektrycznej brutto w Europie wzrosła z 46% (w 2000 r.) do 52% (w 2012 r.), w 2020 r. powinna osiągnąć 58%, w 2030 r. — 66%, a w 2050 r. — 73%.
- W przypadku pojazdów z napędem elektrycznym szacuje się, że emisja węgla „od szybu do kół” to równowartość emisji zaledwie 78 g CO2 w porównaniu do 185 g w przypadku konwencjonalnych silników benzynowych i 145 g w przypadku silników diesla.
- Przejście na pojazdy z napędem elektrycznym mogłoby stworzyć od 501 000 do 1,1 miliona netto dodatkowych miejsc pracy do 2030 r.
- Obecnie, w 2017 r., w UE wraz z Norwegią i Wielką Brytanią jest około 110 000 publicznie dostępnych punktów ładowania.
- Rzeczywisty zasięg jazdy nowych modeli pojazdów z napędem elektrycznym, takich jak Chevrolet Bolt z 2017 r., Opel E-Ampera i zmodernizowany Renault ZOE oraz Nissan Leaf, to 300–350 km.
- Modele pojazdów z napędem elektrycznym, których w 2016 r. sprzedano w Europie najwięcej, to m.in. Renault Zoe (21 619 samochodów), Nissan Leaf (18 876) i BMW i3 (15 091).
- Główne inwestycje w pojazdy z napędem elektrycznym: Firma Daimler ogłosiła, że do 2025 r. zainwestuje 10 miliardów EUR, a firma Volkswagen do tego czasu planuje zelektryfikować 25% swojej floty.