zamknij newsletter
WYDARZENIA, RAPORTY I NOWOŚCI Z RYNKU ENERGII
Wysyłamy newsletter raz w tygodniu ze świeżymi informacjami, wydarzeniami z rynku oraz ciekawymi artykułami i raportami.

Technologie w klastrze energii udowadniają swoją przydatność

Strona główna > Wszystkie publikacje > Elektromobilność > Technologie w klastrze energii udowadniają swoją przydatność

Własna sieć dystrybucyjna, technologie OZE w tym samochód elektryczny – to szeroka i wielowątkowa inicjatywa oparta o energię odnawialną, wytworzoną wyłącznie na obszarze funkcjonowania klastra, zaspokajając co najmniej 30% łącznego zapotrzebowania odbiorców z tego obszaru – tak kompleksowe podejście reprezentuje ZKlaster (Zgorzelecki Klaster Energii).

Jak pokazuje praktyka, samochód elektryczny może być sporym magazynem energii, a zmagazynowana energia może  wystarczyć na ponad dobę zasilania domu jednorodzinnego. Od ponad roku samochody jako magazyny energii wykorzystuje Zgorzelecki Klaster Energetyczny. Jako przykład można pokazać sytuację z dnia 11 marca tego roku. W okolicy Zgorzelca doszło do awarii sieci elektrycznej wynikającej z bardzo silnych porywów wiatru (do 120km/h). W sytuacji awarii sieci użyty został samochód Sokół 4×4 jako mobilny bank energii i podłączony jak źródło zasilenia domu jednorodzinnego.

Magazynowanie energii niezbędne dla dalszego rozwoju polskiej energetyki

Systemy Vehicle-to-Grid lub Vehicle-to-Home mogą być sposobem na jeszcze większe oszczędności: ich właściciele naładują akumulatory samochodu w dzień, gdy prąd jest tańszy lub produkowany z własnego źródła (np. panele słoneczne), a wykorzystają je wieczorami do zasilania urządzeń domowych. Tyle że, jak wskazują eksperci wymagać to będzie stworzenia całego systemu pozwalającego włączać samochody w sieć nie tylko jako odbiorniki, ale także jako źródła prądu/magazyn.

Projekt Sokół 4×4 jest rozwijany w ramach inicjatywy klastrowej i pokazuje, że auto elektryczne, ale… z recyclingu jest możliwe do realizacji. Albert Gryszczuk, twórca Hubu Innowacji w ramach Zgorzeleckiego Klastra Energii i konstruktor aut rajdowych (budował m.in samochód na Dakar dla Adama Małysza), chce na dużą skalę przerabiać wyeksploatowane auta spalinowe wykorzystywane w ciężkim przemyśle i górnictwie na samochody elektryczne.

Rozwój elektromobilności. Dlaczego bez miedzi się to nie uda?

Pod koniec 2018 r. w hubie innowacji zbudowano Sokoła 4×4, czyli elektryczne auto oparte na land roverze, który dzięki dużej baterii, mocnemu silnikowi, wysokiemu momentowi obrotowemu, ma możliwość poruszania się w bardzo trudnym terenie. Jak podkreśla Albert Gryszczuk – kopalnie odkrywkowe węgla brunatnego mają spory problem z wymianą floty. Wykorzystują kilkaset wysłużonych land roverów, które na rynku nie mają następców, a  utrzymanie wyeksploatowanej floty oznacza bardzo duże koszty (np. kapitalne remonty). W pełni elektryczna platforma terenowa, nad którą pracują eksperci w Hubie Innowacji, ma być alternatywną opcją i jak podkreślają kopalnie są idealnym miejscem dla takich aut, bo to jedna wielka sieć elektryczna. Auto można tam ładować niemal wszędzie, a dzienne dystanse są niewielkie. W 2019 spółka Alberta Gryszczuka podpisała umowę o współpracy z Instytutem Elektrotechniki w celu prowadzenia dalszych prac nad elektromobilnością obejmując m.in. stworzenie ładowarki pokładowej, zewnętrznej i indukcyjnej oraz falownika.

O klastrach energii

Klastry energii to rozwiązania, których celem jest rozwój energetyki rozproszonej służącej poprawie lokalnego bezpieczeństwa energetycznego przy jednoczesnej maksymalizacji efektywności ekonomicznej. Klastry energii realizują ww. cel w sposób przyjazny środowisku dzięki tworzeniu optymalnych warunków organizacyjnych, prawnych i finansowych umożliwiających wdrożenie najnowszych technologii przy uwzględnieniu miejscowych zasobów i potencjału energetyki krajowej. Projekt ma charakter ciągły.  Koncepcja klastrów energii wprowadzona została po raz pierwszy w 2016 roku wraz ze zdefiniowaniem w ustawie o odnawialnych  źródłach energii pojęcia klastrów energii.

Czym jest pakiet czystej energii i jakie są jego konsekwencje w świetle przyjętych w 2019 r. ustaw dot. rynku energii elektrycznej? 

Newsletter

Zapisujesz się na newsletter serwisu Leonardo-Energy.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Europejski Instytut Miedzi z siedzą we Wrocławiu 50-125, ul. Św. Mikołaja 8-11, 408, w celu korzystania z usługi „Newsletter”. Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi „Newsletter”.