Silniki elektryczne są powszechnie stosowane i dostępne w szerokim zakresie mocy wyjściowych. Są one doskonałym źródłem napędu w przeważającej większości procesów w przemyśle i sektorze usług. Niektóre silniki są widoczne jako oddzielne elementy, inne są wbudowane w bardziej złożonych produktach takich, jak sprężarki powietrza, pompy ciepła, pompy wodne i wentylatory. Energia zużywana przez silniki elektryczne stanowi w przybliżeniu 65 proc.zużycia energii elektrycznej w przemyśle Unii Europejskiej.
Pomimo swojej istotnej roli, silniki elektryczne, same w sobie są rzadko postrzegane, jako aktywa produkcyjne. Powinny być jednak tak traktowane, ponieważ sposób ich zakupu, obsługi i konserwacji oraz wymiany może decydować o dużej różnicy w całkowitej efektywności sprzętu (OEE), a zatem rentowności. Nieoptymalne zarządzanie silnikami prowadzi do wyższych strat energii i, co może mieć jeszcze większe znaczenie, do obniżenia ich niezawodności i dyspozycyjności (gotowości eksploatacyjnej) w zakładzie produkcyjnym.
Wczesna wymiana silników elektrycznych jest rzadko spotykana, gdyż większość przedsiębiorstw eksploatuje silniki aż do wystąpienia uszkodzenia. Z chwilą uszkodzenia silniki są jak najszybciej naprawiane lub wymieniane, a wymiana odbywa się zwykle z uwzględnieniem tylko podstawowych wymagań technicznych.
Bardziej szczegółowe spojrzenie na wszystkie czynniki kosztowe ujawnia jednak, że wczesna wymiana silnika elektrycznego często zwraca się w krótkim czasie.
Szybszy zwrot nakładu jest powodowany poprawą efektywności, obniżeniem kosztów konserwacji i uniknięciem nieplanowanych przestojów i związanych z nimi strat.
Silniki elektryczne są niedostrzeganymi aktywami. Przez objęcie ich programem zarządzania aktywami, przedsiębiorstwa mogą poprawić swoją wydajność i zyskać przewagę konkurencyjną.