zamknij newsletter
WYDARZENIA, RAPORTY I NOWOŚCI Z RYNKU ENERGII
Wysyłamy newsletter raz w tygodniu ze świeżymi informacjami, wydarzeniami z rynku oraz ciekawymi artykułami i raportami.

COP 24. Przedsiębiorstwa mają do odegrania coraz ważniejszą rolę w ochronie klimatu

Strona główna > Wszystkie publikacje > Polska > COP 24. Przedsiębiorstwa mają do odegrania coraz ważniejszą rolę w ochronie klimatu

Szczyt klimatyczny COP24 w Katowicach potrwa do końca tygodnia. Obok polityków i ekspertów uczestniczą w nim przedstawiciele nauki i biznesu, którzy mają do odegrania istotną rolę w przeciwdziałaniu zmianom klimatycznym. Nowoczesny biznes musi obecnie uwzględniać ochronę środowiska i cele zrównoważonego rozwoju, a firmy tworzyć innowacje, które będą je wspierać. Jednym z przykładów są działania 3M i firmy produkującej wodę Żywiec Zdrój.

3M – na przestrzeni ostatnich 15 lat przedsiębiorstwo zredukowało emisję gazów cieplarnianych o 68 proc., a prawie 1/5 wolumenu energii konsumowanej przez firmę pochodzi dziś ze źródeł odnawialnych.

 Nasza obecność na szczycie klimatycznym COP24 wynika ze stuprocentowej zbieżności celów przyjętych w ramach tego wydarzenia oraz założeń Porozumienia Paryskiego. Chodzi o to, w jaki sposób możemy uczestniczyć w procesie zmniejszania emisji, a tym samym ograniczania zmian klimatycznych, jak możemy wspierać adaptację do zmian klimatycznych oraz przede wszystkim, w jaki sposób możemy wykorzystać naukę i technikę, aby osiągnąć powyższe cele – mówi Alain Simonnet, dyrektor zarządzający 3M na region Europy Wschodniej i Polskę.

ZOBACZ TAKŻE: Klimat w palącej potrzebie. Energetyka szybkich zmian

Szczyt klimatyczny COP24 w Katowicach potrwa do 14 grudnia. Biorą w nim udział przedstawiciele 195 państw, które w 2015 roku przyjęły Porozumienie Paryskie. Ich głównym zadaniem jest wypracowanie ostatecznego kształtu (tzw. mapy drogowej), w jakim zostanie wdrożona ta międzynarodowa umowa, która kładzie nacisk na radykalną redukcję emisji dwutlenku węgla.

Przedstawiciele firm mają w dyskusji o zmianach klimatu ważny głos, bo – jak podkreśla Alain Simonnet z 3M – w tej chwili nowoczesny biznes musi już odbywać się w oparciu o zasady zrównoważonego rozwoju i z poszanowaniem środowiska. Przedsiębiorstwa – zwłaszcza firmy produkcyjne – mogą podejmować cały wachlarz działań, żeby przyczyniać się do przeciwdziałania zmianom klimatu i tworzyć innowacje, które będą ten cel wspierać.

3M  od 2005 przedsiębiorstwo zmniejszyło zużycie wody o ponad 37 proc., a na przestrzeni ostatnich 15 lat emisja gazów cieplarnianych została zredukowana o 68 proc. Prawie 1/5 wolumenu energii konsumowanej dziś przez firmę pochodzi ze źródeł odnawialnych. Do połowy przyszłej dekady ten odsetek ma sięgać już 25 proc. Przyjęty przez firmę program „2025 Sustainability Goals” zakłada również osiągnięcie zerowej ilości odpadów w 30 proc. zakładów produkcyjnych 3M – ten cel został już prawie całkowicie zrealizowany.

CZYTAJ: Fakty i mity na temat zmian klimatycznych

Na COP24 3M poszło o krok dalej i ogłosiło swój pierwszy wymóg o charakterze formalnym dotyczący wprowadzania na rynek nowych produktów. Od 2019 roku każdy z nich będzie zgodny z Deklaracją Zrównoważonego Rozwoju przyjętą przez 3M. Deklaracja Zrównoważonego Rozwoju 3M obejmuje wiele aspektów procesu powstawania i wprowadzania na rynek nowych produktów, których jest około tysiąca każdego roku. To między innymi ponowne wykorzystywanie materiałów, recykling, gospodarka energią i odpadami, oszczędność wody, odpowiedzialny łańcuch dostaw czy zastosowanie materiałów odnawialnych, odpowiednich dla danego rozwiązania – od początku do samego końca cyklu życia każdego produktu. Zobowiązanie 3M obejmuje również produkty, które mają przede wszystkim na celu pomóc rozwiązywać problemy środowiskowe lub społeczne, takie jak poprawa jakości powietrza, ograniczenie emisji gazów cieplarnianych czy zwiększenie bezpieczeństwa pracowników i pacjentów w placówkach opieki zdrowotnej i zakładach przemysłowych.

– Ambitne cele przyjęte w ostatnim czasie przez 3M opierają się na trzech filarach. Są to: nauka w obszarze procesu produkcyjnego, nauka na rzecz społeczności oraz nauka w obszarze klimatu – wymienia Alain Simonnet.

Nauka w obszarze procesu produkcyjnego obejmuje takie metody projektowania i wytwarzania produktów, które wymagają zastosowania jak najmniejszych ilości materiałów i wody przy jednoczesnym wytwarzaniu minimum odpadów. Mówiąc w skrócie, jest to optymalizacja produkcji przy ograniczonym zużyciu surowców.

 Jeden z naszych najważniejszych zakładów produkcyjnych na świecie jest zlokalizowany w Polsce i ten aspekt naszych działań jest w tym zakładzie niezwykle istotny. Nasze procesy są projektowane i ewoluują dokładnie w tym kierunku. Dotyczy to wyboru dostawców, surowców, recyklingu materiałów, m.in. substancji rozpuszczalnych w wodzie, eliminowania rozpuszczalników i ograniczania odpadów. Dla przykładu w ramach całkowitej produkcji realizowanej w naszych zakładach we Wrocławiu osiągnęliśmy zerowy wskaźnik składowania odpadów na wysypiskach śmieci – podkreśla Alain Simonnet.

Drugi filar strategii 3M – nauka w obszarze klimatu – skupia się na produktach i rozwiązaniach, które pomagają ich użytkownikom działać w sposób ukierunkowany na ograniczanie emisji dwutlenku węgla i gazów cieplarnianych oraz przyczyniają się do efektywniejszego zarządzania energią czy zasobami wodnymi. Jak wynika z Raportu Zrównoważonego Rozwoju firmy („2018 Sustainability Report”) w ubiegłym roku produkty 3M pomogły klientom zredukować emisję gazów o 13 mld ton. Od momentu zainaugurowania w 1975 roku programu Pollution Prevention Pays firma zrealizowała już ponad 15 tys. projektów mających na celu ochronę środowiska naturalnego, które wpisują się w założenia United Nations Global Compact ONZ.

 Mamy w tym obszarze szereg rozwiązań, które zostały wytworzone, opracowane lub pozyskane w Polsce. Do przykładów należą kleje stosowane w branży motoryzacyjnej, filtry na potrzeby bioupraw oraz szereg innych rozwiązań i produktów, które przyczyniają się do ograniczania emisji lub ułatwiają adaptację do zmian klimatycznych przy coraz mniejszym przyczynianiu się do tych zmian – mówi Alain Simonnet.

Trzecim filarem przyjętej przez firmę strategii jest wykorzystywanie zdobyczy naukowych na potrzeby lokalnych społeczności. Ekspert 3M zwraca uwagę na wyniki ostatniego globalnego badania 3M „State of Science Index”, które pokazują, że konsumenci w coraz większym stopniu dostrzegają wpływ nauki na ich otoczenie i jakość życia. Prawie połowa Polaków (49 proc.) dostrzega znaczenie nauki dla funkcjonowania społeczeństw, a 37 proc. twierdzi, że ma ona przełożenie na ich życie codzienne.

W ubiegłym roku łączne nakłady 3M na działalność badawczo-rozwojową osiągnęły 1,9 mld dol. Ponad 70 mln dol. firma przeznaczyła na wsparcie edukacji, ochrony środowiska i programów skierowanych do społeczności lokalnych. Globalna organizacja była jedną z pierwszych na świecie, które zintegrowały swoją działalność biznesową z działaniami na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Żywiec Zdrój mocno stawia na ekologię

Firma już w 2020 roku zobowiązuje się zbierać i przetwarzać tyle samo plastiku, ile wprowadzi na rynek.

Każdego roku Europejczycy wytwarzają 25 mln ton odpadów z tworzyw sztucznych, z których do recyklingu trafia niespełna 30 proc. Na poziomie legislacyjnym podejmuje się coraz więcej działań, które mają podnieść ten wskaźnik. W proekologiczną politykę coraz aktywniej włącza się też prywatny biznes. Marka Żywiec Zdrój już w 2020 roku zbierze i podda recyklingowi taką samą ilość plastiku, jaką wprowadzi na rynek. Firma zamierza również wspólnie z partnerami działać na rzecz efektywnego systemu zbiórki i recyklingu, tak by w 2025 w Polsce możliwy był recycling min. 90 proc. butelek PET.

Dziś wszystkie butelki, etykiety i nakrętki, które wprowadzamy na rynek, w 100 proc. nadają się do przetworzenia jako surowce wtórne. To oznacza, że jeśli są właściwie segregowane, mogą dostać drugie życie. To bardzo ważne, bo dziś na rynku wskaźnik recyklingu opakowań plastikowych wynosi tylko 30 procent – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Frédéric Guichard, prezes Żywiec Zdrój SA. – W Żywiec Zdrój jesteśmy przekonani, że ani jedna plastikowa butelka nie powinna trafić do środowiska. Właśnie dlatego podejmujemy teraz ważne zobowiązanie, tak aby działać na rzecz zwiększenia efektywności systemu zbiórki i recyclingu w Polsce.

Z szacunków Komisji Europejskiej wynika, że co roku Europejczycy wytwarzają 25 mln ton odpadów z tworzyw sztucznych, z czego jedynie niecałe 30 proc. jest poddawane recyklingowi. Przyjęta w styczniu ogólnoeuropejska Strategia dla Tworzyw w Gospodarce o Obiegu Zamkniętym zakłada, że do 2030 roku wszystkie opakowania z tworzyw sztucznych na rynku Unii Europejskiej mają się nadawać do recyklingu. W te działania proekologiczne coraz aktywniej włącza się prywatny biznes.

– Jako Żywiec Zdrój zobowiązujemy się dzisiaj do podjęcia działań na rzecz efektywnego systemu zbiórki i recyklingu butelek plastikowych w Polsce, by możliwe było odzyskanie do 2025 roku ponad 90 proc. opakowań PET. W pierwszym kroku zobowiązujemy się, że już w 2020 roku taka sama ilość plastiku, jaką wprowadzamy na rynek, zostanie zebrana i oddana do recyklingu – mówi Frédéric Guichard.

ZOBACZ TAKŻE: Polska narażona na zmiany klimatu. Naukowcy biją na alarm

Marka podkreśla, że bierze pełną odpowiedzialność za pełen cykl życia swoich produktów. Dlatego już w 2020 roku taka sama ilość plastiku, jaką wprowadzi na rynek, zostanie zebrana i poddana recyklingowi. Ponadto Żywiec Zdrój będzie stopniowo zwiększać udział przetworzonego plastiku w swoich butelkach, jednocześnie pracując nad rozwiązaniami alternatywnymi dla plastikowych opakowań. Już teraz dzięki współpracy z organizacją odzysku i innymi producentami firma przewyższa o 10 proc. prawny obowiązek zbiórki i recyklingu plastiku.

Efektywne zbieranie i ponowne wykorzystanie odpadów opiera się na trzech głównych czynnikach. Pierwszym jest design – wszystkie opakowania muszą być zdatne do recyklingu. Drugim aspektem jest zaangażowanie konsumentów, ponieważ wszystko zależy od tego, czy prawidłowo segregują śmieci – zmierzamy wykorzystać całą siłę naszej marki, aby podnosić świadomość społeczeństwa w tym zakresie. Kolejnym kluczowym elementem jest działanie na rzecz bardziej efektywnego systemu, do czego zachęcamy wszystkie uczestniczące w nim – wymienia Frédéric Guichard.

Realizacja celów, do których zobowiązała się firma, będzie to możliwa dzięki współdziałaniu z Rekopolem oraz rozszerzonej współpracy z innymi uczestnikami systemu zbiórki i recyklingu, jak również dzięki kampaniom edukacyjnym prowadzonym zarówno lokalnie, jak i w skali ogólnopolskiej z wykorzystaniem opakowania i innych kanałów komunikacji.

Działanie na rzecz bardziej efektywnego systemu zbierania i recyklingu butelek plastikowych to ogromne wyzwanie. Sami z pewnością sobie z nim nie poradzimy. Potrzebna jest ścisła współpraca z partnerami i władzami, co pozwoli na promowanie gospodarki o obiegu zamkniętym. Chodzi o możliwość ponownego wykorzystania zebranych butelek plastikowych do produkcji kolejnych przedmiotów, w tym również kolejnych butelek. Już dziś udział przetworzonego surowca PET w naszych opakowaniach wynosi średnio 12 proc., a długofalowo będziemy dążyć do zwiększenia jego obecności – tym samym generując większy popyt rynkowy na przetworzony surowiec – mówi Frédéric Guichard.

Kwestia opakowań stanowi obecnie jedno z największych wyzwań zarówno dla polskiej, jak i europejskiej gospodarki. Obecnie stosowane metody ich produkcji wymagają zmian. Mimo rosnącej świadomości Polaków w kwestii środowiskowej wskaźniki poziomu zbiórki i recyklingu odpadów z tworzyw sztucznych są niewystarczające.

CZYTAJ: Alarmujący raport ws. globalnego ocieplenia. Konieczne są szybkie zmiany

 

Newsletter

Zapisujesz się na newsletter serwisu Leonardo-Energy.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Europejski Instytut Miedzi z siedzą we Wrocławiu 50-125, ul. Św. Mikołaja 8-11, 408, w celu korzystania z usługi „Newsletter”. Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi „Newsletter”.