Już w 2011 r., w swej Białej księdze na temat transportu, komisja Europejska stwierdziła, że wyeliminowanie konwencjonalnych samochodów osobowych do roku 2050 jest niezbędne do osiągnięcia celów Porozumienia Paryskiego w sprawie zmian klimatu.
Udział transportu drogowego w emisji gazów cieplarniach (GHG) wynosi obecnie około jednej piątej całkowitej emisji Unii Europejskiej przy wzroście od roku 1990 o 20,5%. Podobnie przedstawia się zużycie energii finalnej. Transport drogowy zużywa 24% energii finalnej Unii Europejskiej, przy wzroście o 28% od roku 1990.
Dobrą wiadomością jest to, że nowa technologia – pojazdy elektryczne zasilane z akumulatorów (BEV) – jest dzisiaj gotowa do wprowadzenia na rynek. Już od pierwszego dnia trzykrotnie[1] redukują emisję GHG i całkowicie likwidują lokalną emisję zanieczyszczeń powietrza do środowiska. Ponieważ dekarbonizacja energii elektrycznej w UE wyprzedza harmonogram, jest prawdopodobne, że masowe wprowadzenie pojazdów elektrycznych zasilanych z akumulatorów może doprowadzić do zmniejszenia emisji spalin w sektorze transportu drogowego znacznie przed rokiem 2050.
ZOBACZ TAKŻE: Elektromobilność. Jak zmieniać transport i komunikację, by chronić środowisko?
Ponadto, zelektryfikowanie transportu drogowego jest także najbardziej kosztowo efektywnym sposobem osiągnięcia efektywności energetycznej, ponieważ pojazdy elektryczne zasilane z akumulatorów są aktywami o średnim czasie życia 15 lat i 2,5-krotnie wyższej sprawności niż pojazdy z silnikiem wewnętrznego spalania, przy czym sprawność ta będzie nadal wzrastała w miarę wzrostu udziału energii odnawialnej w wytwarzaniu energii elektrycznej.
Miedź jest jednym z kluczowych materiałów, który umożliwia tę transformację. Pojazd BEV zawiera średnio trzykrotnie więcej miedzi niż pojazd z silnikiem wewnętrznego spalania. Połowa tej miedzi jest użyta w układzie akumulatorowym. Miedź jest także intensywnie wykorzystywana w wytwarzaniu energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych oraz w infrastrukturze niezbędnej do ładowania pojazdów elektrycznych.
ZOBACZ TAKŻE: Zmniejszenie emisji CO2 w transporcie drogowym. Jaka jest przyszłość aut ciężarowych?
Korzyści
Pojazd z silnikiem wewnętrznego spalania emituje trzykrotnie więcej CO2 niż akumulatorowy pojazd elektryczny, a w r. 2030 czterokrotnie (emisja od źródła energii do koła jezdnego pojazdu w oparciu o średni koszyk energetyczny UE, szczegóły w Załączniku I)
Emisja transportu drogowego stanowi 20% emisji CO2 Unii Europejskiej, przy 20,5% wzroście w 2015 r.[2] i nadal wzrasta[3].
Akumulatorowy pojazd elektryczny posiada 2,5-krotnie większą sprawność niż samochód z silnikiem wewnętrznego spalania i 3,3-krotnie większą w r. 2030 (od źródła energii do koła jezdnego pojazdu, w oparciu o średni koszyk energetyczny UE, szczegóły w Załączniku I)
Transport drogowy zużywa 24% energii finalnej Unii Europejskiej[4], przy wzroście o 28% w roku 2015[5].
POBIERZ CAŁY RAPORT ELEKTROMOBILNOŚĆ_WIZJA ROZWOJU
ZOBACZ TAKŻE:
[1] W perspektywie sprawności od źródła energii do koła jezdnego pojazdu (WtW) w porównaniu z równoważnym pojazdem z silnikiem wewnętrznego spalania (ICE).
[2] https://ec.europa.eu/clima/policies/transport/vehicles_en
[3] https://www.eea.europa.eu/publications/analysis-of-key-trends-and/
[4] http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Consumption_of_energy transport drogowy zużywa 24% energii
https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/indicators/transport-final-energy-consumption-by-mode/assessment-8 Transport drogowy stanowi 74% of energii końcowej w transporcie.
[5] https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/indicators/transport-final-energy-consumption-by-mode/assessment-8