zamknij newsletter
WYDARZENIA, RAPORTY I NOWOŚCI Z RYNKU ENERGII
Wysyłamy newsletter raz w tygodniu ze świeżymi informacjami, wydarzeniami z rynku oraz ciekawymi artykułami i raportami.

Od pojazdów hybrydowych do elektrycznych

Strona główna > Wszystkie publikacje > Elektromobilność > Od pojazdów hybrydowych do elektrycznych

Pojazd hybrydowy to pojazd, w którym zintegrowano co najmniej dwa przetworniki energii i dwa systemy magazynowania energii w celach napędowych, np. silnik elektryczny i spalinowy.

W zależności od funkcji pełnionych przez silnik elektryczny, rozróżnia się trzy typy hybrydy spalinowo – elektrycznej: mikro hybryda, hybryda częściowa (mild) oraz pełna hybryda.

Jedną z funkcji pozwalających na ograniczenie zużycia paliwa w samochodzie jest automatyka start/stop. Powoduje ona włączenie silnika w czasie zatrzymania pojazdu i pozwala zaoszczędzić do ok. 3% paliwa.

CZYTAJ: Przyszłość elektromobilności – transport publiczny i pojazdy specjalnego przeznaczenia

Mikro hybryda

  • System start/stop i odzyskiwanie energii hamowania,
  • Zużycie paliwa może zostać zredukowane o 3-5%.

Hybryda częściowa (mild)

  • Automatyka start/stop, silnik elektryczny aktywny w czasie hamowania i przyspieszania,
  • Magazyny energii elektrycznej doładowywane wyłącznie przez rekuperację,
  • Oszczędność paliwa do 15%

Pełna hybryda

  • Automatyka start/stop, silnik elektryczny aktywny w czasie hamowania i przyspieszania,
  • Silnik elektryczny jest niezależną jednostką napędową na krótkich dystansach (ok. 5 km),
  • Magazyny energii elektrycznej doładowywane wyłącznie w procesie rekuperacji lub przez wewnętrzny silnik spalinowy,
  • Oszczędność paliwa do 15-30%.

Hybryda plug-in

  • Pełna hybryda z urządzeniem ładującym, umożliwiającym zewnętrze ładowanie akumulatorów,
  • Akumulatory ładowane w procesie rekuperacji, wewnętrznym silnikiem spalinowym lub z zewnętrznego źródła energii,
  • Zasięg napędu elektrycznego zależny od modelu 5-30km,
  • Oszczędność paliwa >> 20%.

ZOBACZ TEŻ: Instalacja elektryczna i odbiorniki energii w pojeździe

Instalacja elektryczna e-pojazdu – łańcuch przetwarzania energii 

Poziomy napięć

  • System napędowy pracuje w sieci WN, typowo na napięciu 300-700 V. Obejmuje akumulator, konwerter DC/AC oraz silnik.
  • System ładowania samochodu pracuje w sieci WN, typowo na napięciu 1x ~230/3x ~400 V. Obejmuje sieć elektryczną, ładowarkę oraz akumulator.
  • Obciążenie wewnętrzne auta pracuje w sieci nN, typowo na napięciu 12(24) V. Obejmuje oświetlenie, serwomechanizmy oraz regulatory.

Sieć sygnałowa

  • Mały przekrój poprzeczny przewodów,
  • Określone wymagania mechaniczne (maksymalne naprężenie) minimalna średnica (typowo 0.35 mm2), 
  • Materiały: mosiądz, brąz, CuMg – 0.09 mm2.

Sieć zasilająca

  • Duży przekrój poprzeczny przewodów,
  • Głównie miedź (wyższa przewodność),
  • Zastępowalna aluminium (mała gęstość).

POLECAMY: Elektromobilność i jej rozwój. Miedź ma ważną rolę do odegrania

Newsletter

Zapisujesz się na newsletter serwisu Leonardo-Energy.pl

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Europejski Instytut Miedzi z siedzą we Wrocławiu 50-125, ul. Św. Mikołaja 8-11, 408, w celu korzystania z usługi „Newsletter”. Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi „Newsletter”.