Pojazd hybrydowy to pojazd, w którym zintegrowano co najmniej dwa przetworniki energii i dwa systemy magazynowania energii w celach napędowych, np. silnik elektryczny i spalinowy.
W zależności od funkcji pełnionych przez silnik elektryczny, rozróżnia się trzy typy hybrydy spalinowo – elektrycznej: mikro hybryda, hybryda częściowa (mild) oraz pełna hybryda.
Jedną z funkcji pozwalających na ograniczenie zużycia paliwa w samochodzie jest automatyka start/stop. Powoduje ona włączenie silnika w czasie zatrzymania pojazdu i pozwala zaoszczędzić do ok. 3% paliwa.
CZYTAJ: Przyszłość elektromobilności – transport publiczny i pojazdy specjalnego przeznaczenia
Mikro hybryda
- System start/stop i odzyskiwanie energii hamowania,
- Zużycie paliwa może zostać zredukowane o 3-5%.
Hybryda częściowa (mild)
- Automatyka start/stop, silnik elektryczny aktywny w czasie hamowania i przyspieszania,
- Magazyny energii elektrycznej doładowywane wyłącznie przez rekuperację,
- Oszczędność paliwa do 15%
Pełna hybryda
- Automatyka start/stop, silnik elektryczny aktywny w czasie hamowania i przyspieszania,
- Silnik elektryczny jest niezależną jednostką napędową na krótkich dystansach (ok. 5 km),
- Magazyny energii elektrycznej doładowywane wyłącznie w procesie rekuperacji lub przez wewnętrzny silnik spalinowy,
- Oszczędność paliwa do 15-30%.
Hybryda plug-in
- Pełna hybryda z urządzeniem ładującym, umożliwiającym zewnętrze ładowanie akumulatorów,
- Akumulatory ładowane w procesie rekuperacji, wewnętrznym silnikiem spalinowym lub z zewnętrznego źródła energii,
- Zasięg napędu elektrycznego zależny od modelu 5-30km,
- Oszczędność paliwa >> 20%.
ZOBACZ TEŻ: Instalacja elektryczna i odbiorniki energii w pojeździe
Instalacja elektryczna e-pojazdu – łańcuch przetwarzania energii
Poziomy napięć
- System napędowy pracuje w sieci WN, typowo na napięciu 300-700 V. Obejmuje akumulator, konwerter DC/AC oraz silnik.
- System ładowania samochodu pracuje w sieci WN, typowo na napięciu 1x ~230/3x ~400 V. Obejmuje sieć elektryczną, ładowarkę oraz akumulator.
- Obciążenie wewnętrzne auta pracuje w sieci nN, typowo na napięciu 12(24) V. Obejmuje oświetlenie, serwomechanizmy oraz regulatory.
Sieć sygnałowa
- Mały przekrój poprzeczny przewodów,
- Określone wymagania mechaniczne (maksymalne naprężenie) minimalna średnica (typowo 0.35 mm2),
- Materiały: mosiądz, brąz, CuMg – 0.09 mm2.
Sieć zasilająca
- Duży przekrój poprzeczny przewodów,
- Głównie miedź (wyższa przewodność),
- Zastępowalna aluminium (mała gęstość).
POLECAMY: Elektromobilność i jej rozwój. Miedź ma ważną rolę do odegrania